Baggrund
Helsingør er for tiden en af flere danske kommuner, hvor kombinationen af sportslig succes for det lokale fodboldflagskib og forsøget på at leve op til DBU og de professionelle fodboldklubbers tekniske og kapacitetsmæssige krav til moderne stadionanlæg skaber store politiske og økonomiske udfordringer.
I Helsingør har udfordringen helt konkret været, at byens gamle stadion ikke lever op til kravene for 1. division, hvor FC Helsingør efter flere års succesrig sportslig og økonomisk genrejsning har befundet sig siden sommeren 2015.
På den ene side skal kommunen og klubben på meget kort tid finde en stadionløsning, der lever op til kravene og skaber bæredygtige rammer for fodboldklubben og andre brugere. På den anden side har kommunen betydelige økonomiske og tekniske udfordringer med at levere til tiden, hvis fodboldklubben ikke skal i konflikt med DBU’s krav til stadionanlæg og risikere nedrykning eller tvangsflytning til et stadion i en anden kommune.
Kommunen og Idrættens Analyseinstitut afholdt den 25. november på Hotel Marienlyst i Helsingør et seminar, der både belyste de sportslige, tekniske og økonomiske vanskeligheder og dilemmaer, men som samtidig fungerede som inspiration og interessentinddragelse. I alt 62 deltagere var med i seminaret, der foruden de lokale interessenter fra Helsingør trak et bredt udsnit af kommuner og interessenter fra andre byer med lignende problemstillinger.
Præsentationer og video
Del 1. Overblik - ved Idrættens Analyseinstitut
Forskningsleder Rasmus K. Storm
Hvordan er de økonomiske realiteter for danske professionelle sportsklubber? Hvordan er forretningsmodellerne skruet sammen? Hvordan udvikler omsætningen sig? Hvad er realistisk for FC Helsingør?
Hent præsentation (pdf)
Se video af oplægget
Analytiker og ph.d.-stipendiat Jens Alm
Eliteidrættens krav til stadionanlæg. Hvilke krav skal danske fodboldklubber leve op til for at spille i superligaen eller 1. division. Hvordan harmonerer disse krav med realiteterne? Er der noget, vi kan lære af udviklingen i sammenlignelige nabolande?
Hent præsentation (pdf)
Se video af oplægget
Direktør Henrik H. Brandt og analytiker Christian G. Nielsen, Idrættens Analyseinstitut
Investeringer i danske arenaer og stadionanlæg og klubbernes bidrag. Hvordan har danske kommuner investeret i stadionanlæg i det seneste årti? Hvordan er ejerskabsmodellerne og byrdefordelingen? Hvad betaler klubberne? Hvad betaler kommunerne? Hvilke rettigheder er i spil? Hvordan ser tilskuertallene i dansk topfodbold reelt ud? Hvordan hænger de sammen med stadionudviklingen? Hvilke faktorer påvirker udviklingen i tilskuertal over tid?
Hent præsentation (pdf)
Se video af oplægget
Del 2. Helsingørs specifikke situation.
Formand Finn Moseholm og direktør Janus Kyhl, FC Helsingør
Hvordan er FC Helsingørs økonomi og organisation skruet sammen? Hvilke visioner har FC Helsingør for klubbens fremtidige udvikling? Hvordan vil nye stadionfaciliteter påvirke klubbens kommercielle og sportslige udviklingsmuligheder på længere sigt?
Hent præsentation (pdf)
Se video af oplægget
Direktør Lars Rich, Helsingør Kommune
Kommunen som medspiller. Hvad er kommunens økonomiske muligheder for at deltage i et fremtidigt stadionprojekt? Hvilke arealer og konkrete løsningsmodeller er i spil?
Hent præsentation (pdf)
Se video af oplægget
Del 3. Interessentinddragelse og erfaringsudveksling
Kjell Slinning, marketingchef, Aalesunds FK, Norge
Hvordan skaber og opretholder man en fankultur og tilskuerinteresse i en relativt lille by?
Hvordan spiller stadion sammen med klubbens strategi?
Hvordan er samspillet mellem klub, kommune og stadion?
Hent præsentation (pdf)
Se video af oplægget
Morten Jensen, direktør Viborg FF og medlem af Divisionsforenings bestyrelse
Stadions betydning for superligaklubbens kommercielle og sportslige muligheder.
Krav til fodboldklubbens organisering og økonomi, hvis et nyt stadionbyggeri skal blive en succes.
Udfordringer og uudnyttede potentialer i samspillet mellem Viborg FF, kommunen og stadion.
Hent præsentation (pdf)
Se video af oplægget
Esben Danielsen, Lokale og Anlægsfonden
Et levende stadionområde. Hvordan undgår man, at et nyt stadion bliver en betonstruktur, der kun lever 15-20 gange om året? Arkitektoniske og planlægningsmæssige overvejelser til den videre proces.
Se video af oplægget
Jakob Sander, direktør, Vejen Idrætscenter
Hvordan skaber man trafik og pengestrømme til et idrætscenter uden at miste rollen som et hjem for foreningsliv og eliteidræt? Hvordan kunne et nyt stadion i Helsingør blive til glæde for både fodboldklubben og andre interessenter? Hvilke interessenter bør inddrages i processen frem mod et nyt stadion – og hvad kunne visionen omfatte?
Hent præsentation (pdf)
Se video af oplægget
Del 4. Interessentinddragelse og diskussion
Efter de forudgående oplæg drøftede og afrapporterede de lokale interessenter fra Helsingør tre arbejdsspørgsmål som indspark til den kommende debat i Helsingør Kommune om fremtidens stadion.
- Hvilke krav bør man stille til FC Helsingørs langsigtede planer og bæredygtighed som professionel sportsklub med appel til publikum, før man bygger? (hvad skal være den realistiske ambition for FC Helsingør, hvordan skaffer man kapital, hvem har ansvaret for, at FC Helsingør ikke bliver en døgnflue i topfodbold?)
- Hvilken model for fremtidens stadion i Helsingør vil på langt sigt give størst bæredygtighed og tilfredshed? (kapacitet, beliggenhed, belægning, funktioner, ejer og driftsherre?)
- Hvilke interessenter kan bidrage til at skabe optimal udnyttelse og drift af et stadion i Helsingør? (Er der funktioner/institutioner, som man p.t. ikke har tænkt på? Hvem kan skabe indtægter til et stadion?)
Idan stillede ordstyrer til fire arbejdsgrupper, der drøftede spørgsmålene. Det er ikke muligt at give et formelt referat af gruppernes konklusioner, da der heller ikke var enighed om alle spørgsmål, men nogle pejlemærker følger i nedenstående notat.
Download opsamling på arbejdsgrupper om 'Fremtidens stadion i Helsingør'
Download deltagerliste for seminaret