Halvdelen af danskerne skal være foreningsaktive i 2025
Inden 2025 skal 75 pct. af danskerne være idrætsaktive, og 50 pct. af danskerne skal være det i en forening. Sådan lyder målene for den nye strategi ’25-50-75’, som Søren Møller, formand for DGI, præsenterede i sin beretning på DGI’s årsmøde den 9. november i København.
"Det er en vision, som DIF har spillet på banen, men som vi i høj grad kan støtte. I år 2025 så skulle det gerne være sådan, at 75 pct. af befolkningen er idrætsaktive. I dag er det 64 pct. Og det skulle gerne være sådan, at halvdelen af befolkningen er idrætsaktiv i idrætsforeninger. I dag er det 41 pct.,” sagde Søren Møller i sin beretning.
Strategien skal føres ud i livet i samarbejde mellem DGI og DIF med afsæt i bl.a. en række udvalgte idrætter samt udvikling af foreninger og kurser.
”Det er en høj overligger, vi her sætter for dansk idræt. I forvejen har vi i Danmark en af de mest idrætsaktive befolkninger i verden. Den position vil vi gerne udbygge. Derfor er jeg glad for, at DGI er klar til at gå med i en fælles indsats for at arbejde med en både ambitiøs og klar vision for dansk idræt,” siger DIF-formand Niels Nygaard om samarbejdet i en pressemeddelelse.
Med en foreløbig strategi om at øge en i forvejen høj idrætsdeltagelse, ligger der nu et arbejde foran DIF og DGI med at føre strategien ud i praksis.
”Vi vil gerne lave det her tætte samarbejde, og nu iværksætter vi et udvalgsarbejde med folk fra begge organisationer, der gør, at vi inden sommerferien 2014 kommer med en konkret handlingsplan frem mod 2025 om, hvordan vi vil gøre det her i fællesskab,” sagde Søren Møller om næste skridt i arbejdet med strategien.
Brandet DGI
Blandt de store emner i formandens beretning fra årsmødet var også brandingen af DGI. Organisationen har gennem det seneste år arbejdet med at få sat ord på, hvad DGI står for ude i foreningerne, og fra Søren Møller var budskabet, at DGI og foreningslivet er i et ’hamskifte’.
’Foreningerne er ved at skifte måde at fungere og være på. En bevægelse fra, hvordan vi tænkte fællesskaber tidligere, og til, hvordan tænker vi fællesskaber i den tid, vi står i. Så der er et hamskifte i gang, og det skal vi prøve at forholde os til,” sagde Søren Møller i beretningen.
Signalet var, at DGI skulle være foreningernes foretrukne samarbejdspartner, men også at brandet DGI i visse sammenhænge skal stå mere tydeligt – også direkte i relation til foreningernes aktiviteter som en form for kvalitetsstempel på f.eks. motionskoncepter som ’Løb med DGI’.