-
Verdens bedste PR-bureau: Sportspressen
Artikel fra Mandag Morgen med hovedresultaterne fra 'International Sports Press Survey 2005', der har undersøgt sportsdækningen i 37 aviser fra ti lande. Undersøgelsen er lavet i samarbejde med Play the Game. Idan har bidraget til finansieringen.
Download: Verdens bedste PR-bureau: Sportspressen
Undersøgelsen er lavet i et samarbejde mellem Huset Mandag Morgen og sportskonferencen Play the Game. Den er finansieret af Play the Game og Idrættens Analyseinstitut.
Den er gennemført i samarbejde med universiteter og forskningsmiljøer i USA, England, Skotland, Norge, Tyskland, Rumænien, Østrig, Schweiz og Australien.
Undersøgelsen dækker tre til fem toneangivende dagblade fra hvert land - mindst én tabloid-, én broadsheet- og én lokalavis. I alt 37 aviser indgår i analysen, der dækker 14 udgivelsesdage i perioden 11. april til 24. juli 2005.
Samtlige artikler på avisernes sportssider er analyseret, noter undtaget. I alt 10.007 artikler er blevet registreret kvantitativt på 14 forskellige parametre, bl.a. artikeltype, journalistens køn, sportsgren, tema, geografisk fokus, sportsudøvernes køn, antal kilder og kildetype. De praktiske registrering af artiklerne er foretaget af de deltagende universiteter. Huset Mandag Morgen har registreret de danske artikler fra B.T., Politiken, Berlingske Tidende, Jyllands-Posten og Fyens Stiftstidende.
Fagbladet Journalisten bragte i anledning af undersøgelsen et dobbeltinterview skrevet af Kent Kjersgaard-Hansen med sekretariatschef Jens Sejer Andersen fra Play the game og sportsredaktør Søren-Mikael Hansen fra Politiken. Idan.dk har fået lov til at dybdelinke til artiklen "Sportsjournalistikkens uslebne tandsæt", se nedenstående link.
Play the Games temaside med adgang til analysedata kan findes i det sidste nedenstående link.