-
Inkluderende idrætsundervisning for børn med handicap og særlige behov - præsentation af kernebegreber
I følge dansk lovgivning samt nationale og internationale konventioner har børn med handicap eller særlige behov ret til at få undervisning og at deltage i idræt sammen med andre elever i skolen. På trods af lovgivning er der alligevel udfordringer med at imødekomme rettigheden. Indledningsvist præsenterer artiklen forståelser i forhold til inklusion i skolen - herunder deltagelse i undervisning og idræt. Efterfølgende præsenterer artiklen kernebegreber relateret til handicap, inklusion og undervisningsdifferentiering. Derudover fremstiller artiklen øvrige socialpædagogiske fokusområder, der er væsentlige i bestræbelserne på at få alle til at deltage i undervisning og idræt i skolen.
Fakta om udgivelsen
Forfatter(e):
Titel:
Inkluderende idrætsundervisning for børn med handicap og særlige behov - præsentation af kernebegreber
Beskrivelse:
I følge dansk lovgivning samt nationale og internationale konventioner har børn med handicap eller særlige behov ret til at få undervisning og at deltage i idræt sammen med andre elever i skolen. På trods af lovgivning er der alligevel udfordringer med at imødekomme rettigheden. Indledningsvist præsenterer artiklen forståelser i forhold til inklusion i skolen - herunder deltagelse i undervisning og idræt. Efterfølgende præsenterer artiklen kernebegreber relateret til handicap, inklusion og undervisningsdifferentiering. Derudover fremstiller artiklen øvrige socialpædagogiske fokusområder, der er væsentlige i bestræbelserne på at få alle til at deltage i undervisning og idræt i skolen.
Publikationstype:
Analyser og rapporter
Udgivelsesår:
2019
Udgivelsesmåned:
september
Udgiver:
MOV:E
Sprog:
Antal sider:
10
ISBN-nr.:
Intet ISBN nummer
Emner:
Sundhed, Motionsidræt, Idrætspolitik generelt
Stikord:
Idræt, idrætsundervisning, skole, børn, handicap, særlige behov
Noter:
Ingen noter