Ski-VM
Ski-VM 2011 - Planlegging og gjennomføring
04.07.2012
Af Henrik H. BrandtBlot fire procent af den norske befolkning huskede i juni 2011, at EM i damehåndbold året forinden fandt sted i et delt værtskab mellem Norge og Danmark. 96 procent havde lykkelig glemt alt om mesterskabernes placering!
Tallet er en af mange interessante oplysninger i artikelsamlingen ’Ski-VM 2011 – Planlegging og gjennomføring’. Tallet er tankevækkende i forhold til forventningerne om fremtidig turisme til Hovedstadsområdet efter eksempelvis VM i landevejscykling i 2011.
Mens store danske sportsevents er lykkeligt uforstyrrede af uvildig forskning, gav nordmændenes nationale folkefest, Ski-VM 2011 i Oslo, anledning til en række forskningsinitiativer.
Ski-VM var en folkefest med over 270.000 solgte billetter, 300.000 på gratisarealerne langs løjperne og mere end 650.000 tilskuere til sejrsceremonierne i Oslos centrum.
Langtidseffekten i forhold til kendskab og turisme er givetvis tvivlsom, men publikationer som Ski-VM 2011 sikrer, at arrangementet trækker spor i forhold til vigtige områder som eksempelvis frivillighed, organisering, marketing og crowd management.
Redaktør Dag Vidar Hanstad og hans kolleger skærer igennem den nationale rus og sætter en uvildig og sober, men også konstruktiv forskningsmæssig ramme omkring et arrangement, der gav det norske skiforbund et overskud i omegnen af 50 mio. norske kroner, mens skatteyderne tog regningen for et anlægsprogram med skihopbakker, skistadion og infrastrukturprojekter, der løb ganske løbsk og endte i omegnen af 2,5 mia. norske kr. Af bogen fremgår, at skianlæggene trods prislappen ikke var uden fatale arkitektoniske kiksere.
Vigtige erfaringer videreformidles
Bogen går i dybden med logistiske og trafikale udfordringer, når tusindvis af mennesker bevæger sig i forskellige mønstre på et snævert område. I Oslo var der kaos på T-banen ved mesterskabernes begyndelse, men arrangørerne fik løst problemerne. Forskningen opsamler og forankrer kritiske faktorer og nyttige erfaringer til glæde for fremtidige events.
Andre kapitler fokuserer på organiseringen og frivilligheden. Også her vil der være værdifuld viden at hente for arrangører, som spekulerer i, hvordan de bedst rekrutterer og organiserer frivilligheden ved store begivenheder.
Kønsforskelle, aldersforskelle og varierende grad af tilknytning til og interesse for sporten spiller ind i de strategier, der bedst kan anvendes i rekrutteringen og opbygningen af det organisatoriske apparat, der for Ski-VM’s vedkommende nåede op på 2.300 frivillige.
Bogen savner en grundlæggende opsamling af fakta om økonomi, tilskuere, seertal, sponsorindtægter osv., som kunne skabe lidt orden i den til tider lidt indforståede afrapportering, men alt i alt kan man kun opfordre til, at lignende brede forskningsinitiativer iværksættes i halen på den danske millionsatsning på store sportsbegivenheder. Faktisk er det kritisabelt, at det ikke er sket for længst.
Ski-VM 2011 – Planlegging og gjennomføring
Dag Vidar Hanstad (red.)
Forlaget Akilles (Norge)
384 sider
Pris: 378 norske kr. på haugenbok.no