Den danske fodboldforretning dumper
Spillet uden for banen
21.10.2010
Af Rasmus K. StormStort set alle aspekter af fodboldforretningen er dækket i den nye bog ’Spillet uden for banen’, der handler om succes og fiasko i dansk topfodbold.
Læseren får indsigt i alt lige fra ejerforhold til sponsorspørgsmål og fra sammenhængen mellem sportslige resultater og økonomi til fodboldens placering i oplevelsesindustrien. Alt sammen fordelt over 11 velskrevne kapitler.
Bogen giver en relevant indføring i fodboldbranchens særlige forhold. Den søger at afdække, hvorfor dansk professionel fodbold – som det også vises – er en notorisk dårlig forretning, hvor alle klubber har tabt masser af penge.
Den ringe økonomi til trods, er der trods alt gode nyheder for dansk klubfodbold. Det går faktisk godt rent sportsligt. Danmark rangerer højt på UEFA’s klubrangliste, og i Norden er Danmark bedst. De mange tabte penge har givet udslag i sportslig succes. Det koster at vinde, og dansk fodbold er et skoleeksempel.
Trænerfyringer betaler sig
En af de mest interessante analyser i bogen finder man i kapitlet om trænerfyringer. Selvom der findes en ganske omfattende litteratur om trænerfyringer i europæisk fodbold, er øvelsen aldrig lavet i forhold til dansk fodbold, og det er her det bliver sjovt. Resultatet for dansk fodbold er nemlig i stærk modstrid med andre undersøgelsers konklusioner.
Som det ganske rigtigt påpeges, har flere udenlandske undersøgelser påvist negative effekter på trænerfyringer: I nogle tilfælde er der dog fundet kortsigtede gevinster, men effekten er som regel aftagende og forsvinder helt efter nogen tid, hvorefter den bliver decideret negativ.
Det er ikke tilfældet i dansk fodbold. Her giver det ikke bare effekt på kort sigt at fyre en træner med vigende resultater. Effekten er faktisk vedblivende.
Kan fodboldforretningen blive sund?
I bogens afsluttende kapitler søger forfatterne at give bud på, hvordan fodboldforretningen kan styrkes.
Det anbefales blandt andet, at der skal anvendes mere præstationsorienterede lønpakker, og at klubberne gennemtænker alle led af forretningen – især i forhold de problemstillinger som bogen har identificeret. F.eks. er det nærliggende at overveje regulerende tiltag, der kan modvirke branchen destabiliserende elementer.
Bogen henter her inspiration fra udlandet og peger på de amerikanske lukkede prof-ligaer og den åbne, men regulerede tyske Bundesliga som to modeller at hente inspiration fra. Netop i Tyskland har klubfodbolden faktisk bevæget sig i en mere økonomisk stabil retning.
Mere regulering kunne i hvert fald bringe dansk fodbold længere væk fra den økonomiske afgrund. Om det så helt fjerner de grundlæggende usikkerheder i branchen, er nok mere usikkert.
Under alle omstændigheder kan man håbe, at bogen – ud over at formidle gode anekdoter og spændende analyser – kan bidrage til at skærpe forståelsen for mekanismerne i fodboldøkonomien. Spillet uden for banen vil i hvert fald vinde ved det.
Spillet uden for banen
Joachim Sperling, Henrik Nordskilde og Emil Bergander
L&R Business
320 sider
Pris: 299,95 kr. (vejl.)