Mærk fodboldverdenen: Sportsøkonomi forklaret
Soccornomics
16.06.2010
Af Rasmus K. StormDenne anmeldelse er en forkortet version. Læs også den fulde version (pdf).
Den generelle interesse for fodbold synes at stige konstant. Samtidig er interessen for den sportsøkonomiske dimension blevet vakt blandt forskere – især økonomer – der med analytisk regnekraft søger at sætte tal på de mange myter og forestillinger, der optager fans, kommentatorer og andre interesserede af verdens største og mest populære sport. Bogen Soccernomics er her den ideelle sommerferielæsning, da den i let form formidler flere af sportsøkonomen Stefan Szymanskis forskningsresultater og krydrer dem med en imponerende generel viden om fodbold. Sidstnævnte bliver især leveret af Simon Kuper, der blandt andet skriver for Financial Times om fodboldrelaterede emner. Blandt de myter, som Kuper og Szymanski behandler, er bl.a. briternes udbredte selvopfattelse af, at England – den stolte nation, som opfandt spillet – bør regere på landsholdsniveau. Problemet er blot, at England ifølge Kuper og Szymanski faktisk har præsteret mere, end man burde forvente i perioden 1980–2001, når man tager hensyn til befolkningsstørrelse, bruttonationalprodukt og international erfaring.
Klassiske transferfejl
Blandt de kendte videnskabelige resultater, bogen formidler, er Szymanskis påvisning af sammenhængen mellem sportslige resultater og lønforbrug. Men Soccernomics spørger samtidig, hvordan mindre klubber uden en stenrig ejer i ryggen på trods af alle odds kan få sportslig og økonomisk succes.
Hemmeligheden er at købe og sælge spillerne på det rigtige tidspunkt. Bogen fremhæver den franske klub Olympique Lyon, der fra at være en ubetydelig provinsklub gik til at vinde det franske mesterskab syv gange i træk fra 2002. Ifølge Kuper og Szymanski bør man følge nedenstående tre tommelfingerregler, hvis man vil sikre sig en komparativ fordel, der kan ende med at øge klubbens chancer for succes:
- Vær lige så ivrig med at sælge spillere som at købe dem.
- Husk, at ældre spilleres markedsværdi ofte er sat for højt.
- Køb spillere med personlige problemer!
De sidste fås nemlig billigt, og kan man hjælpe dem med deres problemer, betaler det sig ofte i sidste ende. Ifølge Kuper og Szymanski er det i øvrigt tankevækkende, at stort set alle europæiske topklubber bruger millioner på topspillere, men ikke bruger en krone på at få dem til at falde til.
Hvem vil sætte sig på fodboldherredømmet?
Kuper og Szymanski kommer som langt omkring i deres bog, men spørgsmålet om, hvilke nationer der vil dominere fodbold i fremtiden, har fået en særlig plads i titlen. Her peger forfatterne på USA som et klart bud på en kommende stormagt. USA har den største andel af sin ungdom, der spiller fodbold, og fodbold er blevet middelklassens sport. Med Major Soccer League og en stor base af spillere kan USA blive en vægtig nation i fremtiden. Om det holder stik, må tiden vise. Under alle omstændigheder kan Soccernomics anbefales til alle med interesse for fodbold. Det er en sublim bog – måske den bedste populærvidenskabelige bog inden for sit felt til dato.
Soccernomics: Why England Loses, Why Germany and Brazil Win, and Why the U.S., Japan, Australia,Turkey - and even Iraq - are destined to become the Kings of the World's Most Popular Sport
Simon Kuper og Stefan Szymanski
Peseus Books Group
328 sider
Pris: 130 kr.