Kæmpe værk om sport og medier
Sport och medier - en introduktion
08.01.2009
Af Henrik H. BrandtSamspillet mellem idrætten og medierne er af ekstrem betydning for idrættens udvikling. Derfor må man beundre den norskbaserede svenske medieforsker Peter Dahlén for arbejdet bag den 630 sider lange bog ‘Sport och Medier – en introduktion’.
Især i bogens mere historiske gennemgange af forholdet mellem sport og medier dukker interessante erkendelser op. Det er lærerigt at få oprullet, hvordan den skrevne sportspresse har ændret rolle fra en ‘aktiv journalistik’ i fælles kamp for at etablere ‘idrætssagen’ i sportens barndom til nutidens ofte snævert fokuserende, underholdningsbetonede sportsjournalistik.
630 sider lyder af meget, men er faktisk for lidt, når man som Peter Dahlén forsøger at beskrive hver en afkrog af samspillet mellem sport og medier lige fra aviser til tv over sportsfotografier, film, litteratur, radio, musik osv.
Dahlén forsømmer desværre den klassiske journalistiske dyd at vinkle stoffet og sortere det på læserens vegne. De væsentligste afsnit om tv og de nye mediers betydning i nyere tid bliver en anelse tynde og prægede af sporadiske nedslag, og derfor sidder læseren trods de mange sider ofte og spørger, hvor journalistikken og samspillet mellem sport og medier egentlig er på vej hen.
Som opslagsværk og inspiration for medie- eller idrætsstuderende kan bogen dog varmt anbefales. Og med forfatterens enorme viden kunne det fremover være velgørende at få præsenteret i mere fokuserede og perspektiverende artikler om samspillet mellem sport og medier i Norden.
Sport och medier – en introduktion
Peter Dahlén
IJ-Forlaget, Kristiansand
630 sider (på svensk)
Pris: 449,- norske kr.