Den kultiverede krop
Learning Bodies
10.10.2008
Af Kasper Lund KirkegaardBogen Learning Bodies beskæftiger sig overordnet med kroppens aktive læringsprocesser, der anskues ud fra en lang række vidt forskellige teoretiske tilgange.
Bogen inddrager både neurologiske, psykologiske, kulturelle og pædagogiske perspektiver, som i princippet stritter i alle retninger. Fællesnævneren for de 13 meget bredt sammensatte artikler er dog en grundlæggende interesse for, hvilken betydning kroppens aktive handlinger og processer har for en aktiv erfaringsdannelse og skabelse af mening – om den så end er biologisk eller sociokulturel.
Selvom bogens emner måske kommer rigeligt langt omkring, supplerer artiklerne hinandens perspektiver på en højest utraditionel måde, som lykkes fint. Alle tilgange bidrager med ny indsigt i kroppens komplekse placering i læringsprocesser og omhandler alt fra interne neurologiske og psykologiske forhold til eksterne forhold i den samfundsskabte normbaserede massekultur. Det siger sig selv, at ikke alle 13 artikler er lige indbydende, men sandsynligvis vil tiltale læseren på meget forskellige måder.
Emner som kropsæstetik, seksualitet, mode, køn, psykologi og neurologi bruges metodisk som multiperspektiv, hvor alle tilgange spejler sig i hinanden uden at tage patent på sandheden. Derfor henvender bogen sig også til alle med interesse for kropslig læring, hvad enten de har et naturvidenskabeligt, samfundsvidenskabeligt eller humanistisk ståsted.
Bogen er på engelsk, men har primært danske biddragydere.
Learning Bodies
Teresa S. S. Schilhab, Malou Juleskjær, Thomas Moser (red.)
Danmarks Pædagogiske Universitetsforlag
320 sider, ill.
Pris: 298 kroner