Nye kurver i medialandskabet

Nye kurver i medialandskabet
Sociologen og medierådgiveren Ole E. Andersen gør status over et årtis medieudvikling.

I anledning af Dansk Oplagskontrols 75-års jubilæum gør sociologen og medierådgiveren Ole E. Andersen en kvantitativ status for et tiår med store forandringer i medierne.

Bag titlen gemmer sig en fortælling i tal om internettets indtog i Danmark, dot.com-nedturen, tv-seernes konstante forbrug trods flere kanaler, radioens høje, men dog faldende dækning, betalingsavisernes faldende oplag, en eksplosivt stigende sportssponsorering og meget andet.

Styrke og svaghed 
Bogens styrke er samtidig dens svaghed: det enormt brede fokus.

En bred vifte af medier er medtaget, og det giver et fint samlet overblik. Til gengæld har der ikke været plads til at gå i dybden med de enkelte medier. Forfatterens sociologiske kommentarer undervejs kompenserer dog ganske udmærket for det, og derudover perspektiverer Anker Brink Lund i et efterskrift tallene til en individualiseret og digitaliseret fremtid.

Bogen er absolut ikke tung læsning og kan – og bør – læses af alle, der beskæftiger sig med medier i dagligdagen.

Nye kurver i medialandskabet – en analyse af Mediaudbud og –forbrug i Danmark 1994-2004
Ole E. Andersen
Forlaget Markedsføring
240 sider
Pris: 200 kr.

Anvendelse af cookies

Idrættens Analyseinstituts hjemmesider bruger cookies for bl.a. at kunne skabe en brugervenlig og overskuelig hjemmeside. Brugen af cookies giver bl.a. informationer om, hvordan hjemmesiden bliver brugt, eller de understøtter særlige funktioner som Twitter-feeds.


Hvis du benytter siderne, accepterer du dette. Vil du vide mere om vores brug af cookies og personrelaterede data klik her.