Esport og gaming: Et blik på udøverne, potentialerne og udfordringerne
En rapport fra Medierådet for Børn og Unge viser, at 51 pct. af de danske børn og unge gamer dagligt. 95 pct. af dem spiller derhjemme, mens 25 pct. spiller i skolen eller i institution. Foto: Getty Images/Imgorthand
26.10.2021
De fleste børn og unge har prøvet kræfter med spil på IPhonen, IPad’en eller computeren, og faktisk gamer 51 pct. af de danske børn og unge dagligt, viser en rapport fra Medierådet for børn og unge. Men hvem er gamerne, og hvad motiveres de af? Og hvornår er noget gaming, og hvornår bliver det esport? Giver esport potentiale for at skabe andre former for fællesskaber? Og hvorfor hedder det egentlig e(sport), når man bare sidder bag en computer? De spørgsmål forsøger vi at få svar på i dagens afsnit af Viden i spil med Idrættens Analyseinstitut, hvor Asbjørn Jensen, projektleder på Center for Ungdomsstudier, er i studiet.
Vi ser nærmere på rapporten ’Rundt om gaming og esport’, og vi debatterer, hvordan pigerne kan få en plads i gamerverdenen og i esportsforeningerne.