Unge og kropsidealer - spørg branchedirektøren

Fitnessbranchen fortsætter sin vækst. I 2020 var det samlede antal fitnesscentre i Danmark steget med 66 centre siden 2019 og talte derfor 1.486 mod 1.420 registrerede centre i 2019. Foto: Getty Images/Ridofranz

07.12.2021

I dette afsnit af 'Viden i spil med Idrættens Analyseinstitut' har Cecilie Hedegaard Bak inviteret Morten Brustad, branchedirektør i Dansk Fitness og Helseorganisation, i studiet til en snak om, hvilket ansvar fitnessbranchen har for at skabe sunde kropsidealer hos de unge.
Find kanalen i Spotify
Find kanalen i Apple Podcast
Find kanalen i Soundcloud

Fitnessbølgen fortsætter og er især blevet en populær motionsform for unge. Men med fitnesstrenden følger også diverse forventninger til den såkaldte perfekte krop, som de færreste kan leve op til.

I fitnesscentrenes brancheorganisation DFHO vil man gerne gøre op med kropsidaler, der skaber et pres for at opnå en krop, der ser ud på en bestemt måde. Derfor har de skabt undervisningsmaterialet ’Fit in?’. Men hvorfor føler Dansk Fitness & Helseorganisation, at det er deres opgave at sætte fokus på det? Det skal vi blive klogere på i dette afsnit af Viden i spil, hvor Cecilie Hedegaard Bak har inviteret Morten Brustad, branchedirektør i DFHO, i studiet.

Vi skal høre mere om, hvad ’Fit in?’ går ud på, og hvordan det kan bruges til at sætte fokus på de uhensigtsmæssige kropsidealer. Hvad håber brancheforeningen at kunne ændre, og hvordan skal det gøres?

Dette afsnit er en genpublicering af afsnittet 'Unge og kropsidealer - ikke fit nok til fitness?' fra podcasten Tillægstid, som tidligere er udgivet i kanalen Mediano Sport & Perspektiv. Dette afsnit er del tre af i alt fire afsnit, som du kan finde i kanalen og via idan.dk.

Kommentar

* påkrævet felt

*
*
*
Hvad er 5 gange 2?
*


Retningslinjer:
Du er meget velkommen til at kommentere denne artikel. Idrættens Analyseinstitut forbeholder sig dog ret til at afvise kommentarer, som ikke holder sig inden for emnet eller overskrider grænserne for god debattone.

Anvendelse af cookies

Idrættens Analyseinstituts hjemmesider bruger cookies for bl.a. at kunne skabe en brugervenlig og overskuelig hjemmeside. Brugen af cookies giver bl.a. informationer om, hvordan hjemmesiden bliver brugt, eller de understøtter særlige funktioner som Twitter-feeds.


Hvis du benytter siderne, accepterer du dette. Vil du vide mere om vores brug af cookies og personrelaterede data klik her.