Enighed om global satsning
02.04.2007
Af Søren BangRegeringen står sammen med Socialdemokraterne, Det Radikale Venstre og Dansk Folkeparti bag en ny aftale om at anvende 412 millioner kroner til en global markedsføring af Danmark i årene 2007-2010.
Det største enkeltbeløb, 150 millioner kroner, afsættes til en ny ’Danmarksfond’, der skal fremme store initiativer, konferencer mv., som kan være med til at skabe opmærksomhed om Danmark.
Herudover er der bl.a. afsat 43 millioner kroner til profileringen af Danmark som en kreativ nation. I denne del af satsningen indgår idrætten med 9,5 millioner kroner, som er øremærket til gennemførelsen af ’The Danish Year of Sports 2009’.
Sportsåret falder sammen med afholdelsen af 15 internationale idrætsrelaterede arrangementer og mesterskaber i Danmark, bl.a. VM i brydning og IOC’s verdenskongres. Kulturministeriet forvalter midlerne, som er reserveret sportsåret.