TV 2 på usikker sportskurs

Hollandsk fodbold. Amsterdam Arena

01.03.2007

Af Henrik H. Brandt
Nyhedsanalyse. Dyre tv-rettigheder til hjemlig ligafodbold har kun i begrænset omfang flyttet seere på hollandske og belgiske betalingskanaler. Spørgsmålet er, om TV 2's satsning på sportskanalen TV 2 Sport vil kunne gøre det bedre.

TV 2’s direktør, Per Mikael Jensen, har ifølge næsten daglige presseberetninger nok at se til i arbejdet med at få den kommende sportskanal TV 2 Sport i luften:  

  • Konkurrencestyrelsen undersøger konstruktionen bag TV 2 Sport, som er et joint venture mellem TV 2 og MTG.
  • Konkurrencestyrelsen undersøger tillige den eksklusive aftale om rettighederne til dansk klubfodbold, som MTG – bl.a. på vegne af TV 2 Sport – har indgået med dansk fodbold helt frem til 2013.
  • Antenneforeninger og kabeloperatører er ikke begejstrede ved udsigten til at skulle betale mere for sport.
  • Politikerne på Christiansborg er urolige for monopoldannelse på mediemarkedet og for udtynding af indholdet på hovedkanalen hos det fortsat statsejede TV 2.
  • Der er tydeligvis uro om strategien mellem TV 2’s topledelse og den eksisterende sportsredaktion på TV 2.

TV 2 Sport søger netop nu direktør og sportschef, men når næppe i luften til superligaens sæsonstart den 10. marts. Som om de hjemlige kvaler ikke var nok, kan der være grund til at stille spørgsmål ved, om TV 2-topledelsens bulldozer-fremfærd for at få fingre i tv-rettighederne til superligaen på en stærkt fordyret aftale vil vise sig at være en anelse forhastet.

Aktuelle tal for Holland og Belgien kunne tyde på det.

Ikke eksklusivt 
TV 2 Sport dukkede op på den danske mediehimmel kort før jul, da TV 2-ledelsen annoncerede stiftelsen af den fælles sportskanal med rivalerne fra Modern Times Group. Kort efter slog de nye partnere til ’over natten’ og sikrede sig rettighederne til dansk superligafodbold helt frem til 2013 i en rekordstor tv-aftale til næsten 200 mio. kr. om året – eller en fordobling af den pris MTG betalte for al dansk ligafodbold i fjor.

Ikke mindst den nye sportskanals andel i superligafodbolden skal banke den ind på skærmen i de danske stuer. TV 2 Sport får dog ikke de attraktive fodboldrettigheder for sig selv, men skal dele varen med MTG-kanalen 3+, der akkurat som i de foregående sæsoner vil vise masser af superligafodbold.  

Tilmed ser det ud til, at MTG først kan vælge de to mest attraktive kampe i hver spillerunde. Først derefter kommer TV 2 Sport til fadet, og man kan godt spørge, om gode mellemvarekampe som OB-Esbjerg eller Viborg-AaB i det lange løb vil være effektiv lokkemad for TV 2 Sport i forhold til prisen for rettighederne?

Noget tyder nemlig på, at hjemlig ligafodbold ikke nødvendigvis er så livsnødvendigt et produkt for en tv-kanal, som den enorme hype omkring fodbold lader antyde. Superligaen er attraktiv og populær, men i små lande som Danmark, Holland og Belgien konkurrerer den nationale liga også med de store udenlandske kampe om fodboldsegmentets gunst.

Hollandske erfaringer
I Holland mistede betalingskanalen UPC fra sæsonen 2005/6 live-rettighederne til den nationale liga, Æresdivisionen. Rettighederne gik i stedet til bredbåndsoperatøren Versatel, der forventede at nå 100.000 abonnenter det første år og 500.000 inden kontraktudløb i 2008 til en service, som omfatter internet, telefoni og digitalt tv.

Men hollænderne kan tilsyneladende fint nøjes med blot at se highlights fra ligakampene på den frit tilgængelige station Talpa. Midtvejs i den nye tv-aftale i september 2006 havde Versatel således kun nået 114.000 abonnenter ifølge branchebladet Tv Sports Markets. Versatel betaler 227 mio. kr. om året for de eksklusive live-rettigheder til hollandsk ligafodbold.

UPC har siden tabet af live-rettighederne for snart to år siden øget antallet af abonnenter fra 230.000 til 265.000 – dog til nedsat pris.

I Belgien melder betalingskanalerne Telenet og Be TV ligeledes, at de har holdt fast i – eller ligefrem øget kundeandelen, selv om de fra sæsonen 2005/6 mistede de hjemlige live-rettigheder til ligaen til Belgacom.

Den flamsksprogede Telenet har øget antallet af abonnenter med 62 pct. til 250.000 trods tabet af de nationale ligarettigheder, og den fransksprogede Be TV har kun tabt 14.000 abonnenter til nu 118.000, selv om den fastholdt månedsprisen på 35 euro trods tabet af fodbolden. Den nye ejer af de belgiske rettigheder, Belgacom, betaler 268 mio. kr. om året og havde i september i fjor nået 103.000 abonnenter til live-rettighederne.

TV 2 Sport bliver i modsætning til de hollandske og belgiske kolleger ingen dyr betalingskanal, men skal leve af reklamer og en mere beskeden månedlig betaling i størrelsesordenen 20-25 kr. fra de husstande, som får kanalen ind i stuen. Tilbage i 1997 forsøgte TV 2, DR og TDC sig i fællesskab med en betalingskanal, der blandt andet skulle sende superliga live, men det viste sig dengang hurtigt, at danskerne ikke ville betale for varen, og TVS led en hurtig og forsmædelig død.

Fare for udtynding af TV 2 
Tilbage fra dengang står dog fortsat læren, at hvis TV 2 Sport skal have succes, må den nødvendigvis have en stor andel i de mest attraktive sportsrettigheder fra moderselskaberne MTG og TV 2. Det være sig superliga, Champions League – eller måske ligefrem landskampe og store slutrunder i håndbold og fodbold?

Frygten for, at det statsejede TV 2 derfor kommer til at malke sin egen sendeflade for attraktiv sport for at lokke seere til den kostbare satsning på TV 2 Sport har bredt sig til Christiansborg, hvor kulturudvalget onsdag kaldte kulturminister Brian Mikkelsen i samråd og gav ham den klare besked med hjem, at han som politisk ansvarlig for statens ejerskab af TV 2 ikke ville få ros, hvis det skete.

I øvrigt er TV 2 kontraktligt forpligtet til at vise eksempelvis fodboldlandskampe og masser af danske håndboldligakampe på hovedkanalen, så ad den vej kan TV 2 Sports fremtidige uundværlighed for sportsseerne heller ikke befæstes.

Kort før sin forventede opstart synes TV 2 Sport således presset fra mange sider. Det bliver stærkt interessant for dansk idræt og ikke mindst for superligaklubberne, om den fodboldglade TV 2-boss Per Mikael Jensen får sin satsning på TV 2 Sport styret godt i hus. 

Læs mere

 
 

Læs dækning af uroen på TV 2 på Business.dk. Klik her.

Læs anmeldelsen af etableringen af TV 2 Sport til Konkurrencestyrelsen. Klik her.

Læs Forenede Danske Antenneanlægs kommentar om TV 2 Sport. Klik her.

Læs Idans kommentar om superligaaftalen. Klik her.

Kommentar

* påkrævet felt

*
*
*
Hvad er 5 gange 2?
*


Retningslinjer:
Du er meget velkommen til at kommentere denne artikel. Idrættens Analyseinstitut forbeholder sig dog ret til at afvise kommentarer, som ikke holder sig inden for emnet eller overskrider grænserne for god debattone.

Anvendelse af cookies

Idrættens Analyseinstituts hjemmesider bruger cookies for bl.a. at kunne skabe en brugervenlig og overskuelig hjemmeside. Brugen af cookies giver bl.a. informationer om, hvordan hjemmesiden bliver brugt, eller de understøtter særlige funktioner som Twitter-feeds.


Hvis du benytter siderne, accepterer du dette. Vil du vide mere om vores brug af cookies og personrelaterede data klik her.