Tv-rettigheder polariserer europæisk fodbold
Foto: Cham Luca Morè
15.02.2007
Af Nils TjellReal Madrid har i sæsonen 2005/06 fastholdt sin position som Europas førende fodboldklub målt på omsætningen af selve den fodboldrelaterede virksomhed. Det fremgår af Deloittes nylige udgivelse ved navn ’Football Money League’, som vurderer Real Madrids samlede omsætning til 2,18 milliarder kr.
Efter stagnation i værdien af klubbernes tv-aftaler er der igen vækst på området. Det er da også en tydelig tendens, at en større del af topklubbernes samlede omsætning stammer fra salg af tv-rettigheder især i Italien, hvor tilskuernes opbakning er for nedadgående. Et eksempel er AC Milan, som har måttet se deres salg af sæsonkort blive halveret på en halv snes år, men alligevel holder sig i top fem.
Forskel i regler omkring salg af tv-rettigheder
I hælene på Real Madrid på listen ligger spansk fodbolds andet flagskib FC Barcelona. At netop disse klubber har massive omsætninger skyldes blandt andet, at klubberne i Spanien individuelt forhandler tv-aftaler.
Real Madrids hjemmekamp mod Barcelona var sidste år den mest sete ligakamp i Europa, og de to klubber er milevidt foran alle øvrige spanske klubber, hvad angår indtægter fra tv. Således er ingen andre spanske klubber at finde i Deloittes top 20, efter at Valencia er detroniseret fra listen i forhold til sidste sæson, hvor holdet lå nummer 19.
Mønstret er det samme i Italien, hvor der dog er flere klubber til at spise af tv-kagen. Tre italienske klubber nemlig Juventus, Milan og Inter er i top ti, mens den sidste af 'de fire store', AS Roma, er nummer 12 med en omsætning på 946 millioner kr.
Mange engelske klubber med stor omsætning
I England tilsiger reglerne en mere solidarisk fordeling af tv-indtægterne, idet 50 procent af disse fordeles efter en fast nøgle. Dette betyder, at England med syv klubber i top 20 er bredest repræsenteret i Football Money League.
Denne tendens forventer Deloitte vil blive endnu mere udtalt de kommende år, efter at de engelske klubber har indgået enorme tv-aftaler, kombineret med at pengene i de andre lande i stadig højere grad tilflyder få hold.
Når Manchester United trods den mere solidariske fordeling af pengene kan besætte fjerdepladsen, skyldes det dels, at klubben har store indtjeninger på merchandise som et resultat af klubbens turneer i USA og Asien, og dels at hjemmebanen Old Trafford gennemsnitligt huser et af Europas største hjemmepublikummer.
Branding vigtigere end resultater
Juventus er ligesom Real Madrid et eksempel på, at det er klubbernes brand mere end de sportslige resultater, som tiltrækker tv-millionerne. Desuden stammer kun syv procent af klubbens omsætning fra tilskuerindtægter, mens hele 68 procent stammer fra salg af tv-rettigheder.
Juventus har trods tvangsnedrykningen til Serie B indgået en toårig aftale, som er på niveau med Milan og Inters. Dog er aftalen betinget af øjeblikkelig tilbagevenden til den bedste række.
På grund af Juventus er så stærkt et brand, kan klubben altså rykke ned i serie B og stort set bibeholde indtjeningen fra de nationale kampe. Klubbens samlede omsætning vil således i næste sæson kun forværres som følge af tabt indtjening fra Champions League.
Tilskuerne er stadig afgørende i mindre ligaer
Mens de italienske storklubber gennem tv-aftalerne stort set har gjort sig uafhængig af indtjening fra tilskuerindtægter, er dette ikke tilfældet for klubber fra mindre ligaer. Benfica og Rangers genererer henholdsvis 45 og 46 procent af deres omsætning via entreindtægter og lignende. Der er altså stor forskel på, hvordan klubbernes omsætning fordeler sig, og i hvor høj grad de nyder godt af boomet i priserne på tv-rettigheder.
Omsætning som parameter
Man kan sætte spørgsmålstegn ved Football Money Leagues relevans, da det ensidige fokus på omsætning betyder, at samtlige klubber i top 20 i princippet kunne være forretninger med bragende underskud. Netop denne kritik har FCK's bestyrelsesformand Flemming Østergaard fremført og hævdet, at det afgørende er, hvad der står på bundlinjen.
FCK har lang vej endnu
FC Københavns moderselskab Parken Sport & Entertainment (PSE) har netop indtaget førstepladsen som mest værdifulde selskab blandt de børsnoterede klubber. På Deloittes liste fokuserer man på den fodboldrelaterede virksomhed, hvorfor PSEs omsætning fra Lalandia og Fitness.dk som udgangspunkt ikke ville blive inkluderet.
FCK indgår i den del af PSE-koncernen, der blot betegnes som Parken. Den del af koncernen har en omsætning på godt 258 millioner. kr. Dermed er FCK et pænt stykke fra Benfica, som på den nederste placering på Deloittes top 20 genererer en omsætning på ca. 634 millioner. kr.
Placering 2005/06 |
Placering 2004/05 |
Klub |
Omsætning i kr. (i mia.) |
1 |
1 |
Real Madrid |
2,18 |
2 |
6 |
FC Barcelona |
1,93 |
3 |
4 |
FC Juventus |
1,87 |
4 |
2 |
Manchester United |
1,81 |
5 |
3 |
AC Milan |
1,78 |
6 |
5 |
Chelsea FC |
1,65 |
7 |
9 |
FC Internazionale |
1,54 |
8 |
7 |
Bayern München |
1,53 |
9 |
10 |
Arsenal FC |
1,43 |
10 |
8 |
Liverpool FC |
1,31 |