Forbrugerstyrelsen tester centre

01.02.2007

Af Søren Bang
Der er markante forskelle på pris og kvalitet, vurderer Forbrugerstyrelsen i sin test af landets motions- og fitnesscentre.

Både målt på pris og tilbudenes kvalitet er der store forskelle på landets kommercielle og foreningsdrevne centre.

Det viser den første systematiske gennemgang af knap 300 fitness- og styrketræningscentre, som Forbrugerstyrelsen står bag, og som nu er lagt ud på Forbrugerstyrelsens hjemmeside, www.forbrug.dk.

Her kan man finde alle de testede centre, der er blevet bedømt på en skala fra 1-5. Skalaen bygger på centrenes pris, instruktørernes uddannelse, tilbud om personlige træningsprogrammer/dækning af særlige træningsbehov samt medlemskab af Antidoping Danmark.

Problemer med kvalifikationer
Generelt konkluderer Forbrugerstyrelsen ud fra sin gennemgang, at der især på to områder er problemer inden for sektoren:

  • For mange centre tilbyder træning, de ikke har kompetence til. Næsten fire ud af fem centre tilbyder træning til personer med særlige behov – f.eks. ældre eller personer med et genoptræningsbehov, rygproblemer og hjerteproblemer. Men blot 58 procent af centrene har personale tilknyttet med den rette uddannelsesbaggrund, f.eks. læger, fysioterapeuter, kiropraktorer eller bachelorer i idræt. 
  • Abonnementsvilkårene er i en del centre for ufleksible. Testen viser, at en fjerdedel af fitnesscentrene ikke giver mulighed for opsigelse af abonnementet i bindingsperioden, selv om der ifølge Forbrugerklagenævnets praksis bør være mulighed for, at forbrugerne kan opsige abonnementet med et varsel på 1-3 måneder i forbindelse med flytning, sygdom eller ændrede arbejdsforhold.

Endelig viser undersøgelsen, at der er stor forskel på centrenes priser. Ikke mindst de foreningsdrevne centre klarer sig godt i denne del af testen, som vægter med over 50 procent i den samlede bedømmelse af de enkelte centre.

Hård kritik af undersøgelse
Gennemgangen af centrene vurderer dog ikke i den forbindelse en række konkurrenceparametre som åbningstider, lokalerne, rengøringsniveauet, omklædningsfaciliteterne og særlige tilbud som f.eks. spabad og wellnes, som ofte har stor indflydelse på prisniveauet.

Det møder skarp kritik i fitness-sektorens nye brancheorganisation:

"Den metode, Forbrugerstyrelsen har anvendt i sin test, er stærkt kritisabel. Det er ikke fair at basere sin pointgivning til de enkelte centre på pris frem for kvalitet. Det afgørende for forbrugerne er beliggenhed, åbningstid, udstyr samt de ydelser, det enkelte center tilbyder. Disse parametre er ikke tilstrækkeligt repræsenteret i Forbrugerstyrelsens test," siger Christoffer Susé, sekretariatschef i Dansk Fitness & Helse Organisation (DFHO), en pressemeddelelse.

Han kritiserer desuden, at Forbrugerstyrelsens pointsystem ikke i tilstrækkeligt omfang tager udgangspunkt i den almindelige danskers træningsbehov, men derimod i den mindre gruppe af brugere, som har særlige behov i forbindelse med træning.

Samtidig lægger han dog afstand til de centre, som tilbyder træning til grupper med særlige behov uden at have tilstrækkeligt uddannede medarbejdere, ligesom han er enig i, at der er behov for større fokus på uddannelsen af medarbejdere i fitness-branchen.

Afviser kritikken
I Forbrugerstyrelsen afviser fuldmægtig Lasse Hamilton Heidemann, at testen tegner et forvrænget billede af fitnesscentrene, selv om andre parametre end de målte har betydning for kunderne og medlemmernes valg af center.

Han mener, at faktorer som beliggenhed, åbningstider, udstyr og aktiviteter enten er vanskelige at pointsætte objektivt eller vil kræve langt mere omfattende undersøgelser.

”Desuden har vi ikke ønsket at straffe centre, som har valgt at specialisere sig ved kun at udbyde et begrænset antal ydelser,” siger Lasse Hamilton Heidemann, der også afviser, at priserne og centrenes ydelser til befolkningsgrupper med særlige behov vejer for tungt i bedømmelsen.

”Priserne er noget af det, som folk gerne vil vide noget om, og spørgsmålene om personlige træningsprogrammer og særlige træningsbehov fylder kun 12 procent i bedømmelsen. Og de indgår kun i resultatet, hvis centrene tilbyder disse ting. Gør de ikke det, trækker det ikke ned,” siger han.

Anvendelse af cookies

Idrættens Analyseinstituts hjemmesider bruger cookies for bl.a. at kunne skabe en brugervenlig og overskuelig hjemmeside. Brugen af cookies giver bl.a. informationer om, hvordan hjemmesiden bliver brugt, eller de understøtter særlige funktioner som Twitter-feeds.


Hvis du benytter siderne, accepterer du dette. Vil du vide mere om vores brug af cookies og personrelaterede data klik her.