VM i fodbold blev den store tv-begivenhed i 2006

02.01.2007

Af Søren Bang
Med over en kvart milliard seere blev VM-finalen i fodbold suverænt årets mest sete sportsbegivenhed på globalt plan. Fire ud af ti seere var kvinder.

Ingen andre begivenheder kom sidste år i nærheden af de seertal, som fodbold-VM i trak.

Med 260 millioner seere i gennemsnit til finalen blev kampen mellem Frankrig og Italien årets klart mest sete sportsbegivenhed på tv. Fodboldens dominans blev understreget af, at de 32 mest sete sportstransmissioner var kampe fra VM i Tyskland.

Først derefter kom finalen i amerikansk fodbold, Super Bowl, som med 98 millioner seere i gennemsnit blev nummer to i rækken af årets mest poplære sportsevents på tv.

Åbningen af vinter-OL klemte sig akkurat ind på tredjepladsen med 87 millioner seere i gennemsnit – lidt mere end til fodboldens Champions League-finale og det brasilianske Formel 1-grandprix.

Fodbolden har fat i nye målgrupper 
Ifølge Kevin Alavy fra firmaet Initiative Sports Futures, der står for opgørelsen, har fodbolden formået at tiltrække nye seere i Nordamerika og Asien. Samtidig viste kvinderne en overraskende interesse for at følge med i VM-kampene.

”Et af de mest bemærkelsesværdige karakteristika ved det globale publikum under VM i fodbold var, at flere kvinder end nogensinde før fulgte turneringen. Kvinderne stod for 41 procent af begivenhedens globale publikum,” siger Kevin Alavy til det engelske dagblad The Times.

Langt ned til de øvrige idrætsgrene 
Ingen andre kom i nærheden af de fire populæreste idrætsgrene 2006.

F.eks. trak herrernes tennisfinale ved Wimbledon blot 17 millioner seere verden over, mens den afsluttende etape i dette års Tour de France havde 15 millioner seere. For cykelsportens vedkommende kan de aktuelle dopingproblemer dog have spillet ind på den relativt beskedne interesse i 2006, vurderer Kevin Alavy i The Times.

Under alle omstændigheder kan man spore den samme tendens til polarisering mellem store og små tv-sportsgrene som i Danmark, som Idan har dokumenteret i sin seneste rapport, selv om der kun er et delvist overlap mellem de idrætsgrene, der står stærkt i Danmark og på globalt plan.

Seertal på de mest sete begivenheder i 2006

 Fodbold

 VM-finalen

 260 mio. (totalt 603 mio.)

 Amerikansk fodbold

 Super Bowl

 98 mio. (totalt 151 mio.)

 Vinter-OL

 Åbningsceremonien

 87 mio. (totalt 249 mio.)

 Fodbold

 Champions League-finalen

 86 mio. (totalt 209 mio.)

 Formel 1

 Det brasilianske grandprix

 84 mio. (totalt 154 mio.)

Totaltallet angiver antallet af personer, som fulgte transmissionen i minimum tre minutter. Kilde:Initiative Sports Future gengivet i The Times.

Kommentar

* påkrævet felt

*
*
*
Hvad er 5 gange 2?
*


Retningslinjer:
Du er meget velkommen til at kommentere denne artikel. Idrættens Analyseinstitut forbeholder sig dog ret til at afvise kommentarer, som ikke holder sig inden for emnet eller overskrider grænserne for god debattone.

Anvendelse af cookies

Idrættens Analyseinstituts hjemmesider bruger cookies for bl.a. at kunne skabe en brugervenlig og overskuelig hjemmeside. Brugen af cookies giver bl.a. informationer om, hvordan hjemmesiden bliver brugt, eller de understøtter særlige funktioner som Twitter-feeds.


Hvis du benytter siderne, accepterer du dette. Vil du vide mere om vores brug af cookies og personrelaterede data klik her.