Nyt netsted udfordrer sportspressen
21.12.2006
Af Henrik H. BrandtMidt i avisernes intense bladkrig er hjemmesiden kunsport.dk den 1. december gået i luften med et set up og en journalistisk bemanding, der er lige så ambitiøst som de fleste avisers sportsredaktioner. Dermed får aviser med en ’traditionel sportsdækning’ med fokus på de store idrætsgrene endnu en konkurrent i kampen om den sportsinteresserede læsere..
Kunsport.dk med sæde i Århus har 9,5 ansatte, hvoraf de seks er journalister, og universet for webstedets sportsdækning er i direkte ’krig’ med de traditionelle aviser. Ved hjælp af et net af lokale meddelere er ambitionen for klunsport.dk blandt andet at have referater fra samtlige kampe i fodboldens, ishockeysportens og håndboldens topligaer. Desuden har kunsport.dk lavet aftaler med et netværk af sportsprofiler som ’bloggere’ og klummeskribenter.
”Jeg har altid haft en illusion om, at der må være plads til et netmedie, som ikke bare formidler nyheder, men som også har en journalistisk redaktion, som laver egenhistorier, samt et korps af eksterne meddelere. Vi ser allerede nu, at dette korps af meddelere ikke blot skrive referater, men også hjælper os med nyheder, som de selv har støvet op,” siger sportsjournalisten Michael Søvsø, der sammen med kollegaen Lone Mørup Mikaelsen har taget initiativ til den nye hjemmeside.
Komplet dækning af topligaer
Styrken for kunsport.dk bliver først og fremmest hastigheden samt den komplette dækning af kampe i de store publikumsidrætter. Sitet har allerede lagt lydklip ud eksempelvis fra pressemøder ved EM i damehåndbold og på længere sigt er der også mulighed for videoklip. Men kunsport.dk har også en ambition om også at dække bredere med historier om breddeidræt og dækning af mindre idrætsgrene, der har svært ved at finde vej til dagbladenes spalter.
Initiativtagerne har bundet egne midler i projektet, men har også skaffet eksterne midler. Forretningsmodellen er den traditionelle med bannerannoncer og en medlemsklub som hovedindtægtskilder, men Michael Søvsø vil endnu ikke oplyse, hvordan det nye medie er blevet modtaget blandt læsere og annoncører.