Tv polariserer idrætten
01.12.2006
Af Søren BangUdbuddet af tv-sport har aldrig været større, men væksten i tv-transmissioner modsvares ikke af en tilsvarende stigning i forbruget.
Det er en af konklusionerne i rapporten ’Sport på dansk tv – en analyse af samspillet mellem sport og dansk tv, 1993-2005’, som Idrættens Analyseinstitut i dag har offentliggjort på et pressemøde.
I den otteårige periode 1993-2000 var der 4.565 timers sportstransmissioner, mens der i den efterfølgende femårige periode 2001-2005 blev vist 10.145 timers transmissioner på de syv kanaler, som indgår i analysen. Men den kraftige stigning er kun kommet håndbolden til gode. Ser man på de øvrige idrætsgrene er seernes forbrug nogenlunde konstant gennem årene.
Rapporten dokumenterer også, at fodbold, håndbold og til dels cykling sidder tungt på både dækningen og tv-forbruget. De tre idrætsgrene har til sammen siddet på tre fjerdedele af seernes samlede forbrug af sport på dansk tv fra 1993-2005.
Brug for nytænkning
Ifølge Martin Hedal, der står bag rapporten, bør både idrætten og tv-stationerne være mere indstillet på at tænke nyt.
”De fleste idrætsgrene skal indstille sig på, at de aldrig bliver store tv-sportsgrene. I stedet kan de overveje at satse på mere direkte kommunikationsformer som tv på internettet.”
”Men også på de store tv-stationer er der brug for nytænkning. F.eks. ved at satse på mere feminine koncepter i stil med Vild med Dans, hvor idrættens konkurrencemoment og æstetik kombineres med underholdende showelementer. I det hele taget kan tv-kanalerne blive bedre til at udnytte befolkningens interesse for motion, velvære og kost,” vurderer Martin Hedal.
DR overvejer nye koncepter
Netop muligheden for at udvikle tv-sporten, så den i højere grad appellerer til kvinder, var blandt de forslag, som både TV 2, DR og Danmarks Idræts-Forbund tog positivt imod, da de på pressemødet kommenterede rapporten.
”På DR og TV 2 er det ikke noget problem at fylde sendefladen. Det stiller store krav til, hvad programmerne skal kunne. Vi skal finde det fede koncept. Bl.a. har vi arbejdet med sundhed og livsstil,” sagde DR’s sportschef Olav Skaaning Andersen.
John Hansen, der er redaktionschef på TV 2-sporten, noterede sig samtidig, at rapporten foreslår underholdningsprægede tv-koncepter som en måde at tiltrække nye seere. En type koncept, som tidligere er blevet kritiseret for at være udtryk for en tivolisering af sporten.
Arbejder på ny tv-portal
Men også idrætten kan skabe udvikling på tv-området, sagde DIF’s informationschef, Morten Mølholm Hansen, der dog samtidig understregede, at specialforbundene efter hans mening generelt er blevet bedre til at sætte sig ind i tv’s behov.
Desuden arbejder DIF på at skabe sin egen internetportal med tv-klip fra mindre tv-idrætsgrene, som også de enkelte specialforbund kan benytte på deres egne hjemmesider, og som kan tv-stationerne kan anvende til deres nyhedsdækning.
Portalen vil efter planen blive lanceret til foråret.