Wimbledon og Adidas i logoslagsmål

01.05.2006

Af Søren Bang
Adidas prøver med rettens hjælp at tvinge Wimbledon og de tre andre grand slam-turneringer til at opgive nye regler, der begrænser kommercielle logoer på spillertøjet.

Stive overlæber mod hurtige forretningsfolk. Tennisturneringen i Wimbledon er blevet midtpunkt for en usædvanlig magtkamp mellem sportens traditionelle og kommercielle kræfter.

Ifølge det engelske dagblad The Guardian vil Adidas gå i retten med krav om bl.a. erstatning, fordi The All England Lawn Tennis & Croquet Club i lighed med arrangørerne af de tre andre grand slam-turneringer har besluttet at stramme reglerne for brug af reklamelogoer på spillertøjet.

Alle 375 medlemmer af den eksklusive klub er omfattet af søgsmålet – herunder også det store engelske tennisnavn, Tim Henman, der pikant nok har Adidas som tøjsponsor.

Nej til omvandrende reklamesøjler
Ifølge den engelske klubs direktør, Ian Ritchie, vil Wimbledon-turneringen forsvare sig 'hårdnakket' mod angrebet på de nye regler.

”Vi synes ikke, at spillerne skal gøres til omvandrende reklamesøjler. Og reglerne må være ens for alle, for ellers vil det uundgåeligt ende med, at vi får kæmpe krokodiller eller ’swooshes’ på tøjet,” siger Ian Ritchie med henvisning til Lacoste og Nikes logoer.

Bekymringen er langt fra tankespind. F.eks lod Nike den spanske stjernespiller Rafael Nadal spille med et kæmpe Nike-logo på trøjen under de italienske mesterskaber sidste år som modsvar på Adidas’ mere og mere aggressive brug af sine tre striber.

Dermed er søgsmålet blot kulminationen på længere tids konflikt om, hvor kommerciel tennissporten skal være, ligesom den er et usædvanligt eksempel på den kamp om ’sportens ejerskab’, som kommercialiseringen kan udløse.

Kommentar

* påkrævet felt

*
*
*
Hvad er 5 gange 2?
*


Retningslinjer:
Du er meget velkommen til at kommentere denne artikel. Idrættens Analyseinstitut forbeholder sig dog ret til at afvise kommentarer, som ikke holder sig inden for emnet eller overskrider grænserne for god debattone.

Anvendelse af cookies

Idrættens Analyseinstituts hjemmesider bruger cookies for bl.a. at kunne skabe en brugervenlig og overskuelig hjemmeside. Brugen af cookies giver bl.a. informationer om, hvordan hjemmesiden bliver brugt, eller de understøtter særlige funktioner som Twitter-feeds.


Hvis du benytter siderne, accepterer du dette. Vil du vide mere om vores brug af cookies og personrelaterede data klik her.