Wimbledon og Adidas i logoslagsmål
01.05.2006
Af Søren BangStive overlæber mod hurtige forretningsfolk. Tennisturneringen i Wimbledon er blevet midtpunkt for en usædvanlig magtkamp mellem sportens traditionelle og kommercielle kræfter.
Ifølge det engelske dagblad The Guardian vil Adidas gå i retten med krav om bl.a. erstatning, fordi The All England Lawn Tennis & Croquet Club i lighed med arrangørerne af de tre andre grand slam-turneringer har besluttet at stramme reglerne for brug af reklamelogoer på spillertøjet.
Alle 375 medlemmer af den eksklusive klub er omfattet af søgsmålet – herunder også det store engelske tennisnavn, Tim Henman, der pikant nok har Adidas som tøjsponsor.
Nej til omvandrende reklamesøjler
Ifølge den engelske klubs direktør, Ian Ritchie, vil Wimbledon-turneringen forsvare sig 'hårdnakket' mod angrebet på de nye regler.
”Vi synes ikke, at spillerne skal gøres til omvandrende reklamesøjler. Og reglerne må være ens for alle, for ellers vil det uundgåeligt ende med, at vi får kæmpe krokodiller eller ’swooshes’ på tøjet,” siger Ian Ritchie med henvisning til Lacoste og Nikes logoer.
Bekymringen er langt fra tankespind. F.eks lod Nike den spanske stjernespiller Rafael Nadal spille med et kæmpe Nike-logo på trøjen under de italienske mesterskaber sidste år som modsvar på Adidas’ mere og mere aggressive brug af sine tre striber.
Dermed er søgsmålet blot kulminationen på længere tids konflikt om, hvor kommerciel tennissporten skal være, ligesom den er et usædvanligt eksempel på den kamp om ’sportens ejerskab’, som kommercialiseringen kan udløse.