Tv-portræt: Tennis trængt i defensiven
01.04.2006
Af Martin HedalEngang kunne Björn Borg og Jimmy Connors henrykke hele Danmark på tv-skærmen. I dag er tennisspillerne rykket hen til en afdæmpet tilværelse på TV 2 Zulu.
TV 2 Zulu og i mindre grad moderkanalen TV 2 satser imidlertid stadig hårdt på Wimbledontransmissioner, mens danske turneringer er næsten ikke eksisterende på tv.
På en top 50 over de mest sete tennistransmissioner siden 1993 indtager TV 2’s Wimbledonkampe 31 pladser. Ud over Wimbledon er det de danske islæt i Davis Cup og Copenhagen Open, der primært har trukket de høje seertal i perioden. I dag er Copenhagen Open fortid, og Danmark spiller i en sportsligt set svag Davis Cup-gruppe, hvor lande som Botswana, Rwanda og Namibia også deltager.
Samtidig er det på tv de seneste tre år gået nedad bakke for tennistransmissionerne efter en ellers pænt stor satsning fra TV 2 efter årtusindskiftet:
Tennistransmissioner på dansk tv – vækst i procent af foregående år |
||
År |
Vækst i eksponering |
Vækst i seernes forbrug |
2000 |
-1,5 |
-21,7 |
2001 |
265,8 |
79,7 |
2002 |
73,5 |
-4,9 |
2003 |
-32,2 |
-29,3 |
2004 |
-31,5 |
-32,2 |
2005 |
-30,8 |
-12,7 |
Kilde: Sponsor & Sport Analyse/Idrættens Analyseinstitut
Dansk Tennis Forbunds direktør, Niels Persson, udtrykker i et kvalitativt interview med Idan skepsis over for tennis’ fremtid på dansk tv:
”Jeg er nok lidt bekymret for fremtiden for tennis, fordi vi mangler en stor national turnering. Så vi vil rykke nedad, tror jeg.”
Tv altafgørende for store nationale turneringer
Copenhagen Open og Davis Cup har været dominerende på dansk grund, når det gælder tv-eksponering af danske turneringer. Det viser denne opgørelse over seernes forbrug af turneringer på tv i Danmark i hele perioden:
Med nedlæggelsen af Copenhagen Open er Købstædernes ATP Challenger i Kolding nu den største turnering på dansk grund. Sidste år fik Dansk Tennis Forbund lige netop listet en enkelt transmission ind på DR1, men tv er generelt ikke vilde med at transmittere fra Challenger-turneringen. Det kan skabe problemer for en turnering, der er afhængig af sponsorer for at kunne overleve:
”Det er tv, der bestemmer, om der skal være tennis på internationalt niveau i Danmark eller ej. Så enkelt kan det siges. Og jeg synes, at det er lidt ærgerligt, at sådan en turnering ikke kan få en aftale med tv på et eller andet niveau, fordi så har man en bedre forudsætning for at sige, at man kan gennemføre turneringen forsvarligt økonomisk,” uddyber Niels Persson.
Det er netop offentliggjort, at Kristian Pless efter planen stiller op til Købstædernes ATP Challenger i 2006. Om det er nok til at fange tv’s interesse, vil tiden vise.
Halter efter fodbold, håndbold og cykling
Tennis er udmærket eksponeret i sportsnyhederne på DR1 og TV 2. Ishockey, motorsport og tennis ligger hver især på 4-5% af nyhedslagkagen, som fodbold, håndbold og cykling imidlertid æder over halvdelen af. Tendensen med trekløveret i front og tennis et stykke bagefter afspejler sig også i befolkningens interesse, hvor 11% har tennis som en af de tre idrætsgrene, de er mest interesseret i, mens fodbold, håndbold og cykling her ligger i toppen med henholdsvis 48%, 41% og 18% (MMI Sponsorbarometer Danmark 2005).
Idrættens eget produktionsfællesskab
Niels Persson vil gerne udnytte de teknologiske muligheder til selv at få produceret gode levende billeder fra tenniskampe med dansk relevans, hvor der for øjeblikket ikke er noget billedmateriale tilgængeligt. Han vil forsyne tv-stationerne med billeder til brug i nyhedsudsendelser og samtidig lægge klip på tennisforbundets hjemmeside.
Fremtiden kunne ifølge tennisdirektøren måske byde på et udvidet samarbejde idrætterne imellem på området for web-tv og produktion af tv-billeder:
”Jeg kunne forestille mig en eller anden form for produktionsfællesskab. Der er jo ingen tvivl om, at teknikken går den rigtige vej. Det bliver lettere og lettere at lave de her ting, men det er klart, at det skal også være professionelt. Ellers er der ingen, der gider se på det.”
Udfordringer er der nok af for tennis. Ud over at brænde igennem på tv skal en negativ medlemskurve blandt andet også vendes gennem optimering af klubbernes produkter. Så dansk tennis må op til nettet og flugte sig ind i fremtiden – så må vi se, om tv-kameraet følger med.