Rejsedagbog, dag 3: Den store management-prædikant

En af verdens største og mest toneangivende konferencer og messer for fitness-sektoren finder i denne uge sted i Las Vegas. Følg Kasper Lund Kirkegaards personlige rejsedagbøger fra en begivenhed, der samler 15.000 deltagere.

LAS VEGAS, onsdag den 22. marts

Når man sidder blandt tusindvis af andre og hører på dagens ’keynote speeaker’, er det som at være en del af en stor menighed, der betragter og hører sin profet. Rundt om i det enorme Hilton Ballroom rejser folk sig op, kommer med tilråb og klapper, når profetens pointer slynges ud over rampen med stor selvsikkerhed.

This American attitude… Jeg må tilstå, at jeg nogle gange får en fornemmelse af, at det ikke vil gøre nogen skade, hvis amerikanere generelt var lidt mere kritiske over for input, for generelt set skal der ikke meget til at imponere.

Dog må jeg give dagens speaker, at hans show - for det var, hvad det var - blev leveret med en professionalisme og energi, man kun kan beundre. Selv de små tårer, som viste sig i øjenkrogen i slutningen at hans timelange præsentation, var tæt på at virke ægte på mig.

Back to basic-pædagogik 
Udover at være en veltalende og veluddannet mand med sans for at stå på en scene er Jim Collins også en succesfuld forfatter, der primært skriver om management og god ledelse. 

Hans bestseller ’From Good to Great’, som har solgt over to millioner eksemplarer i Amerika alene, handler således om, hvordan de mest succesfulde firmaer adskiller sig fra resten af virksomhederne, der blot ’gør det godt’.

Basalt set er Jim Collins logik blot en fortsættelse af den amerikanske drøm, hvor større, bedre og mere er succesord i den hæsblæsende kapitalisme. Den nye messias Jim Collins’ budskaber er meget basale – de er back to basic-pædagogik, men alligevel interessante for især ledere af f.eks. fitnesscentre:

  • Spørg først ’hvem’, dernæst ’hvad’: I sit studie af over 30 store virksomheder har Jim fundet ud, at dem, som klarer sig bedst, er mere fokuseret på at have det rigtige personale end at diskutere, hvad det næste træk er. Derfor skal man som leder være fokuseret på, at det er de rigtige mennesker, man har ’ombord på bussen’ – for at bruge hans billedsprog.
  • Ydmyge og disciplinerede ledere: Det, der kendetegnede de mest succesfulde ledere, er, at de er ydmyge over for deres opgave, disciplinerede og sætter virksomhedens mål over deres egne og kan klare den smerte dette medfører på familielivet – hvis man altså havde et...
  • Langsigtede visioner: Organisationer og virksomheder, der har formuleret langsigtede visioner og målsætninger (over 15 år ud i fremtiden) klarer sig bedre end dem, der alene opererer med femårsvisioner. Det er vigtigt at have en klar fornemmelse af, hvor stort det bjerg, som man bestiger, er.

Sig farvel til de negative oplevelser
Selvom mange af hans pointer var banale, var der dog et godt råd, som selv jeg med min kritiske distance til overdreven sensibilitet måtte medgive ham: Alle de mennesker, der har en ’to do-liste’ blev bedt om, at hæve armen.

Halvdelen, undertegnede inklusive, gjorde tegnet. Derefter bad han alle, der havde en ’stop doing-liste’, om at hæve armen. Ingen reagerede. Dette er ifølge Jim Collins et godt eksempel på, at man ikke har personlig integritet.

Det er mindst lige så afgørende at være opmærksom på at stoppe det negative som at starte på det positive. Han undlod dog at kommentere det åbenlyse dilemma, der ligger i, at man så skal tilføje sin ’stop doing-liste’ til sin ’to do-liste’, men det ville måske også være lige lovligt meget at forlange af det forførte publikum.

Med Jim ved roret som den store inspirator, blev de mange fitnessmanagere og direktører ledt sikkert gennem ledelsesfilosofiens abc, hvor vækst er lig med lykke, og lykke er lig med vækst.

Statistik for det europæiske marked 
Jeg fulgte også et spændende oplæg med titlen ’the size and the scope of the European Marked’ hvor Idrættens Analyseinstitut har medvirket til de danske tal, som dog ikke er helt færdige endnu. Her er et indtryk af fire forskellige lande med vidt forskellige markeder: 

 

 Tyskland

 Spanien

 Frankrig

 Danmark

 Fitnesscentre

 5.515

 2.930

 2.000

 350

 Foreningsbaserede

 500-600

 1.580

 ?

 100

 Månedspris (gen.)

 336 kr.

 276 kr.

 373 kr.

 ?

 Medlemmer

 7.010.000

 5.970.000

 3.280.000

 350.000

 Del af befolkning

 8,5 %

 14,5 %

 6,3 %

 6,5 %

 Momsrate

 16 %

 16 %

 19,6 %

 25 %

More news tomorrow folks!

Kommentar

* påkrævet felt

*
*
*
Hvad er 5 gange 2?
*


Retningslinjer:
Du er meget velkommen til at kommentere denne artikel. Idrættens Analyseinstitut forbeholder sig dog ret til at afvise kommentarer, som ikke holder sig inden for emnet eller overskrider grænserne for god debattone.

Anvendelse af cookies

Idrættens Analyseinstituts hjemmesider bruger cookies for bl.a. at kunne skabe en brugervenlig og overskuelig hjemmeside. Brugen af cookies giver bl.a. informationer om, hvordan hjemmesiden bliver brugt, eller de understøtter særlige funktioner som Twitter-feeds.


Hvis du benytter siderne, accepterer du dette. Vil du vide mere om vores brug af cookies og personrelaterede data klik her.