Curves bliver testet i Danmark
01.04.2006
Af Karina KolterI disse måneder testes verdens største franchisekoncept inden for fitnessbranchen i Danmark: Det amerikansk ejede Curves, som er målrettet kvinder.
Testcenteret ligger i Vejle og skal give et fingerpeg om, hvorvidt træningskonceptet også kan invadere det danske marked.
"Centeret i Vejle er udelukkende en test af det danske marked, og om tre-fire måneder vil jeg kunne sige mere om eventuelle muligheder og planer om flere åbninger Curves-centre her i Danmark," siger den danske repræsentant for Curves i Danmark, Peter Rasmussen, til Idan.
I Vejle åbnede Curves dørene til sine 200 kvm. forbeholdt kvinder i januar 2006 og får således ca. et halvt år til at indikere, om kæden kan få succes eller ej.
Kraftig vækst
Curves har ry for hurtigt at åbne en masse centre i samme land, hvilket senest er set i Tyskland, der inden for et halvt år har fået Curves-centre i Falkenstein, Rosenheim og Flensburg. I alt forventer kæden at åbne op mod 1.200 centre i Tyskland alene i de kommende fem år.
Konceptet er enkelt: Curves introducerer kvinder verden over for et træningsprogram i fitnessmaskiner, som tager 30 minutter at gennemføre.
Grundlæggerne er det amerikanske ægtepar Gary og Diane Heavin, der solgte deres første franchisecenter fra hovedsædet i Texas i 1995. På elleve år er Curves vokset og vokset, og i dag tæller kæden over 9.300 centre på verdensplan. Til sammenligning er der cirka ét Curves-center for hver anden McDonald's-restaurant i USA.
Curves står i modsætning til den fitnesskultur, der er ved at vinde frem i Danmark, hvor der lægges vægt på wellness og længerevarende træningspas. Om Curves' koncept også vinder indpas, ved vi til sommer.