Rejsedagbog, dag 2: Bill Clinton og fitnesshestene
01.04.2006
Af Kasper Lund KirkegaardLAS VEGAS, tirsdag den 21. marts
Udover formiddagens peptalk fra tidligere præsident Bill Clinton med hovedbudskabet om, at ‘we can change the world together’ samt en god gang solid kritik af det amerikanske samfund, var dagens hovedbegivenhed så afgjort åbningen af ’The Trade Show’.
Leverandører til fitnessverdenen stod klar som glubske savlende hyæner i bevidstheden om, at de kommende tre dage vil betyde big business og salg af udstyr til fitnesscentre verden over.
Tradeshowet er selvsagt et udstillingsvindue, hvor alle forsøger at gøre opmærksom på sig selv og ens produkter gennem lyd, lys og shows med lidt for udfordrende klædte piger, der tydeligvis ikke har den store viden om, hvad deres brochurer indeholder, men alligevel formår at tiltrække sig opmærksomhed fra især de store veltrænede drenge og bodybuildere. Dette sted er i sandhed et syn for guder og kultursociologer...
Fra basisgrej til fitnessheste
Well, tilbage til tradeshowet og de nye produkter. Her er alt, hvad du kan forestille dig med den mindste berøring til fitnesssektoren. Alt.
Det er selvfølgelig alt basisgrejet: de frie vægte i nyt lækkert design, spinningcykler og løbebånd, romaskiner og stepbænke (var det ikke dødt for længst?). Men også alt det andet: Saunaafdelinger og welnessprodukter, vandmassagemaskiner, massagestole, spabade; dertil solarier, indretningsmoduler til omklædning, gulvbelægningsfirmaer, fitnessmode fra top til tå, kosttilskud, pulverblandinger og piller, hvis lovede resultat ser ekstremt ud.
Dertil vaskemaskiner og pulverblandinger, der skal fjerne svedelugt, når du træner, fitnesscentre med højdetrykkabiner til optimering af træningsindsatsen, softwareprogrammer til kundeservice inkl. datingprogrammer for klubmedlemmerne.
Og det mest underholdende: Fitnessheste, hvor alle bliver jockeys og brænder kalorier på plasticheste, computersimulerede kondicykler, hvor du styrer dig vej gennem forhindringsbaner på skærmen under træning, klatrevægge, elastiktræning, skumfiduser, gulvmåtter, slankeprodukter, bøger og, og, og, og.
Efter et par timers vandring, hvor jeg nåede halvdelen af udstillingen rundt, var jeg blevet bombet tilbage til totalt immunitet over for alle indtryk! Mine øjne havde fået bulimi, og tanken om, at der var mere at komme efter, var ulidelig. Jeg måtte med andre ord væk fra dette inferno.
Tilbage til de trygge rammer, tilbage til de faglige oplæg, hvor der ikke er tvivl om rollefordelingen mellem oplægsholder og tilskuere.
Sektor i global vækst
Her havde jeg fornøjelsen af at overvare en præsentation styret af den europæiske IHRSA-direktør, Herman Reutgers, under overskriften ’Overwiew of the health club Industry’, hvor bl.a. den danske direktør fra Fitness.dk, Rasmus Ingerslev, deltog.
Uden at skulle gennemgå statistikken fra ende til anden vil jeg kort præsentere en række tal:
Land |
Antal fitnesscentre |
USA |
34.000 |
Europa |
32.000 |
Asien |
8.000 |
Latin Amerika |
9.000 |
Total |
82.000 |
82.000 fitnesscentre på verdensplan, mine damer og herrer. Skulle nogen være i tvivl, så er dette tal stærkt stigende.
Der blev også præsenteret en række helt nye europæiske tal:
Land |
Medlemmer i millioner |
Procent af befolkning |
Storbritannien |
7,7 |
12,8 |
Tyskland |
7,0 |
8,5 |
Spanien |
6,4 |
14,8 |
Italien |
5,4 |
9,3 |
Frankrig |
3,8 |
6,3 |
Holland |
2,5 |
15,5 |
Totalt |
32,8 |
|
I sammenligning hermed ser Danmark efter min bedste vurdering nogenlunde sådan ud: 350.000 medlemmer eller 6,5 procent af befolkningen i kommercielle fitnesscentre.
En fatburner i sig selv
Til læserne af gårsdagens beretning vil jeg kort lige præcisere stedets størrelse: Las Vegas Convention Center er i alt på 240.000 kvm.! Så skulle det vist være slået fast.
Man går derfor lange distancer for at komme fra den ene aftale til den anden. At være til fitnessmesse er således en effektiv ’fatburner’ i sig selv.
See you tomorrow folks for more exiting information about this fabulous event in Las Vegas.