Ishockeyportræt: Tv-dækning giver få sponsorindtægter
15.02.2006
Af Martin HedalMed over 250 timers ishockeytransmissioner fra den hjemlige liga på dansk tv siden 1993 og særligt mange de seneste fem år skulle man tro, at de danske ishockeyklubber kunne skumme sponsorfløden. Det kan de ikke, da seertallene til ishockeykampene er for ringe. Danmarks primære ishockeykanal TV 2 Zulu har siden 2001 sendt 127 ishockeytransmissioner, men de har gennemsnitligt blot 33.000 seere. Det viser Idans analyser af ishockey og tv – 1993-2005. Danmarks Ishockey Unions direktør Enver Hansen udtrykker situationen således i Idans kvalitative interview:
”Der skal selvfølgelig også være mulighed for klubberne til, at de kan kommercialisere det her. Det kan de ikke i øjeblikket. Med de seertal så kan det næsten være lige meget. Nogle gange så er det ligefrem en ulempe, at kampen bliver vist på tv, for så ved man, at der er nogle, der bliver væk.”
Problemet med tilskuere, der bliver væk på grund af tv-dækningen, ser dog ud til at være minimalt for ishockey, der har et stabilt publikum og generelt meget høje tilskuertal. I 2004/05 var der eksempelvis gennemsnitligt 1.748 tilskuere til kampene i isligaen.
Tilfredshed med dækningen - og dog
Ishockey har siden 1993 fået en pæn dækning i sportsnyhederne på DR og TV 2. 5% af alle indslag handler om ishockey. På transmissionssiden er denne andel 3%, og Enver Hansen så gerne flere ishockeytransmissioner på skærmen – dels fordi han mener, den i internationalt perspektiv store vintersport berettiger til det, og dels fordi det vil kunne skabe et konstant flow af transmissioner, som seerne må følge uge for uge.
Kvalitativt er Danmarks Ishockey Union dog godt tilfreds med dækningen af ishockey både på tv og i aviserne:
”De journalister, som dækker området – tv-journalister og skrivende journalister – de har sat sig ind i stoffet, de er engagerede og kompetente. Så på den måde synes jeg, vi er utroligt godt hjulpet. Altså det her med de useriøse journalister osv. det er ikke noget, jeg kender i min verden.”
TV3 sidder på A-gruppen
TV3 har rettighederne til A-VM, og det ærgrer Enver Hansen:
”Det havde jo været rart, hvis både landskampe – alle landskampe – og alle ligakampe lå på den samme tv-kanal. Af flere grunde, men navnlig fordi TV 2 jo har en interesse i at promovere ishockey – det er klart.”
TV3 (MTG) køber rettighederne til Danmarks kampe ved A-VM som en del af en samlet, nordisk pakke, og her opprioriteres de store ishockeynationer Sverige og Finland, mens Danmark og Norge ifølge ishockeydirektøren må nøjes med en mere stedmoderlig behandling.
TV 2 har muligheden for at trække høje seertal til landskampe og dermed stor interesse til idrætten. En top 10-liste over transmissioner i analyseperioden viser da også, at TV 2’s kampe med landsholdet er klart den mest populære ishockeyvare:
Top 10 over seertal til ishockeytransmissioner siden 1993
|
||||||
|
År |
Turnering |
Hjemmehold |
Udehold |
Kanal |
Seere |
1 |
1999 |
B-VM |
DANMARK |
ENGLAND |
TV 2 |
639000 |
2 |
1993 |
LANDSHOLD |
DANMARK |
ALL STARS |
TV 2 |
584000 |
3 |
1999 |
B-VM |
DANMARK |
UNGARN |
TV 2 |
572000 |
4 |
1999 |
B-VM |
DANMARK |
POLEN |
TV 2 |
545000 |
5 |
1994 |
ELITESERIE |
ESBJERG |
HERNING |
TV 2 |
539000 |
7 |
1994 |
ELITESERIE |
AAB |
FREDERIKSH |
TV 2 |
392000 |
6 |
1994 |
B-VM |
DANMARK |
HOLLAND |
TV 2 |
392000 |
8 |
1999 |
B-VM |
DANMARK |
SLOVENIEN |
TV 2 |
340000 |
9 |
1999 |
LANDSHOLD |
DANMARK |
CANADA |
TV 2 |
326000 |
10 |
1999 |
B-VM |
DANMARK |
KASAKSTHAN |
TV 2 |
321000 |
Kilde: Idan/Sponsor & Sport Analyse
Flere analyser de kommende måneder
En detaljeret analyse af dækningen af ishockey på de danske tv-kanaler siden 1993 og konsekvenserne af det for ishockeysporten vil kunne læses i en rapport, som Idan udgiver i slutningen af foråret. Her samles portrætter af 11 udvalgte idrætsgrenes forhold til tv. Formålet er at give alle aktører, der har at gøre med tv og idræt, et solidt og nuanceret grundlag at diskutere fremtidige beslutninger på området ud fra. Idan lægger i første omgang op til diskussion på et afsluttende debatmøde, hvor alle interessenter er velkomne.