Nordiske tipstjenester mister terræn
01.02.2006
Af Søren BangEfter et årti med ubrudt vækst oplevede Norsk Tipping i fjor et fald i omsætningen på 4,3 procent, så den endte på 9,2 milliarder norske kroner.
Den samme tendens gør sig gældende i Sverige, hvor Svenska Spel har haft en omsætningstilbagegang på 3,5 procent i 2005. Omsætningen blev her på 18,7 milliarder svenske kroner.
Tilbagegangen er det hidtil klareste tegn på, at den stigende internationale konkurrence på spilmarkedet presser de statslige spillemonopoler i Norden, som alle giver en del af deres overskud til idrætten og andre samfundsnyttige formål.
”Øget tryk på spillemarkedet, både fra norske aktører og fra udenlandske bookmakere og pokersteder på internettet, påvirker naturlig nok omsætningen hos Norsk Tipping – både lykkespillene (bl.a. lotto, red.), skrabespillene og fodboldtipningen mærker det,” siger Reidar Nordby jr., der er administrerende direktør i Norsk Tipping.
Han forklarer dog samtidig tilbagegangen med, at Norsk Tipping har valgt at afstå fra produktfornyelser, for ikke ”at bidrage til en endnu højere temperatur på et ophedet spillemarked”.
Mere offensiv strategi
I kontrast hertil har Dansk Tipstjeneste valgt en mere aggressiv strategi. Tipstjenesten har bl.a. bebudet, at den vil øge antallet af nye spil i de kommende år.
Endnu foreligger det samlede 2005-regnskab ikke, men ved afslutningen af tredje kvartal sidste år forventede Dansk Tipstjeneste stadig en mindre omsætningsstigning til knap ti milliarder kroner og et årsresultat på cirka 1,6 milliarder kroner efter betaling af statsafgifter.
I Danmark oplever især skrabespillene og fodboldtipningen problemer med faldende omsætning. På blot et år er omsætningen på den klassiske tipskupon med 13 rigtige faldet med cirka 20 procent.