Brugerindflydelse øger tilfredshed
15.01.2006
Af Søren BangFormaliseret brugerindflydelse på driften af idrætsanlæg ser ud til at udmønte sig i lidt større tilfredshed blandt de idrætsudøvere, som benytter anlæggene i det daglige. Det viser en undersøgelse lavet af idrætsforskeren Knud Larsen fra Center for Forskning i Idræt, Sundhed og Civilsamfund under Syddansk Universitet.
Men generelt er der en ganske stor tilfredshed med alle seks idrætsanlæg, som indgår i undersøgelsen.
66 procent af spurgte idrætsudøvere giver således udtryk for, at de i høj grad eller meget høj grad er tilfredse med deres idrætsanlæg. Kun seks procent er decideret utilfredse.
Idrætsfaciliteter skal være i orden
Blandt de tre undersøgte idrætsanlæg med formaliseret brugerindflydelse er tilfredsheden lidt højere end på de øvrige tre anlæg, som ikke har brugerrepræsentanter i bestyrelser eller haludvalg.
Omregnet til en ’tilfredshedsskala’ scorer Kildeskovshallen i Gentofte, Varde Fritidscenter og Alhede-Hallerne mellem 68-76 point ud af 100 point, mens haller og idrætscentre uden direkte brugerindflydelse ligger på 60-68 point. Det er Kalundborghallerne, Hørsholm Idrætspark og Fladså Hallen.
I øvrigt viser undersøgelsen, at brugerne lægger størst vægt på, at selve idrætsfaciliteten er i orden, herunder indgår også rengøringsstandarden og omklædningsfaciliteterne. Længere nede på listen kommer forhold som træningstidspunkter, serviceniveau, opholdsrum og cafeteriet.
Mindst betydningsfuld opfattes medindflydelse på driften som helhed, selv om meget altså tyder på, at brugerindflydelse kan øge tilfredsheden blandt udøverne.
Undersøgelsen er rekvireret af Lokale- og Anlægsfonden.