Tysk aftale sikrer public service-tv
15.12.2005
Af redaktionen420 millioner euro om året eller en stigning på 120 millioner i forhold til den nuværende aftale.
Det er tallet på bundlinjen i den nye tv-aftale, som det tyske fodboldforbund har indgået for 1. og 2. Bundesliga-fodbolden.
Aftalen gælder for 2006-2009 og cementerer den seneste tids tendens til stigende rettighedspriser i europæisk fodbold.
Krævede senere sammendrag
Tv-aftalen faldt på plads lige før jul efter et hidsigt slutspil, hvor fodboldforbundet fravalgte sin samarbejdspartner siden 1991, betalingskanalen Premiere, der ellers var kommet med det højeste bud. I stedet går live-rettighederne nu til betalingskanalen Arena, der ejes af Unity Media.
Ifølge flere tyske medier havde Premiere krævet, at de populære sammendrag, som vises på public service-stationerne ARD og ZDF, skulle flyttes fra lige efter slutfløjtet til sent om aftenen. Det afviste forbundet af hensyn til bl.a. fans og klubsponsorer, som nyder godt af public service-stationernes store udbredelse.
I den nye aftale skydes højdepunkterne på de gratis kanaler dog med 20 minutter i forhold til i dag, ligesom der indføres en fredagskamp, som kun vises på betalings-tv.
I alt betaler Arena cirka 240 millioner euro om året for transmissionsrettighederne, mens ARD har lægger 80 millioner euro. Dertil kommer aftaler om bl.a. udlandsrettigheder og internetrettigheder.
En institution
Især sammendragene på ARD i lørdagens ’Sportschau’ er nærmest en institution i Tyskland. Den samlede visning på ARD og ZDF har ifølge de to tv-stationers egne beregninger en årlig værdi p mellem 80 og 120 millioner euro for bundesligaklubbernes sponsorer.
I øvrigt går det rigtigt godt i tysk topfodbold, hvor man ikke oplever de samme tendenser til faldende tilskuertal, som har skabt bekymring i engelsk og italiensk fodbold.
I det første halvår af den indeværende sæson har mere end 6,1 millioner tilskuere overværet kampene i 1. Bundesliga. Det er ny rekord og svarer til et gennemsnit på cirka 40.000 tilskuere pr. kamp.