Fitnesscentre irettesat
15.12.2005
Af Kasper Lund KirkegaardMange fitnesscentre er for dårlige til at opfylde deres oplysningspligt, når nye kunder tegner abonnement på et fitness-medlemsskab. Det viser en stikprøveundersøgelse af fitnesscentrenes forretningsmetoder, som Forbrugerombudsmanden står bag.
I et brev fra Forbrugerombudsmanden til de udvalgte fitnesscentre gøres det klart, at aftalevilkårene mange steder er mangelfulde eller direkte fraværende. Endvidere viser stikprøven, som er gennemført på en række fitnesscentre landet over, at de centre, der har formuleret en række aftalevilkår, ofte formulerer sig så tvetydigt, så der kan opstå tvivl om hvilke vilkår kunden accepterer med sin underskrift:
”De forskellige abonnementstyper bør være formuleret klart og forståeligt, så det er mere gennemskueligt for forbrugeren, hvad der er indeholdt i hver enkelt abonnement,” hedder det i blandt andet i brevet.
Langvarige aftaler forstærker problem
Problemet forstærkes af, at langt den største del at fitness-kunderne tegner et PBS-medlemskab, der løber over en længere periode; som regel 6-12 måneder, hvilket typisk er lig med udgift mellem på mellem 3.000 og 5.000 kroner om året.
Som en konsekvens heraf oplever mange fitness-kunder at blive sorteper, hvis de fx flytter, bliver indkaldes til militæret eller bliver sygemeldt og derfor ønsker at opsige abonnementet. F.eks. oplever mange, at deres aftale med fitnesscentret er uopsigelig, og at det er svært at komme ud at det abonnement, de skrev under på ved deres indmeldelse. De lange bindingsperioder betyder derfor, at fitnesscentrene sparer anseelige beløb på, at mange kunder ikke benytter deres tilbud, selvom de har betalt for produktet.
Et andet kritikpunkt går på, at en række centre uden varsel og begrundelse har opsagt medlemmer, der efter centrenes opfattelse har misligholdt deres indbyrdes abonnementsaftale, mens andre centre benytter sig af en praksis, hvor forudbetalte abonnementer opsiges uden tilbagebetaling at restancebeløbet.
Forbrugerombudsmanden kræver nye procedurer
Situationen i fitness-sektoren er ikke holdbar, mener forbrugerombudsmand Hagen Jørgensen, som i et brev til de udvalgte centre gør opmærksom på en lang række forhold, der skal rettes op på i fitness-sektoren.
”En række motionscentre opererer med slet ingen eller meget mangelfulde aftaler. Det er ikke acceptabelt. Derfor har vi taget kontakt til centrene for at få strammet op på procedurerne,” siger han i en pressemeddelelse, som er udsendt på baggrund af stikprøveundersøgelsen.
Konkret stiller Forbrugerombudsmanden krav om, at der ved indmeldelse skal udleveres et skriftligt eksemplar af de aftalevilkår, som abonnementet indeholder. Det er ikke nok at skrive vilkårene med småt på bagsiden af abonnementet. En metode som mange centrene ellers benytter sig af.
De formulerede aftalevilkår skal endvidere indeholde klare retningslinjer for kunders muligheder for at klage samt utvetydige bestemmelser for, hvornår en indgået aftale kan opsiges på baggrund af en kundes misligholdelse af abonnementet.
Det bliver ligeledes indskærpet, at prisændringer i forbindelse med uopsigelige forudbetalte abonnementer ikke må finde sted, ligesom prisændringer i løbende PBS-abonnementer skal varsles i god tid over for kunden med oplysning om, at kunden kan opsige sit medlemskab på baggrund af prisændringen.
Afklaring efter jul
”Vi forventer, at motionscentrene hurtigt får bragt deres aftalevilkår på linje med loven, så forbrugeren får den aftale de har krav på og sikret deres rettigheder i henhold til loven,” siger Hagen Jørgensen i pressemeddelelsen.
Om Forbrugerombudsmanden vil gå videre med sagen afgøres efter jul:
”Høringsfristen udløber den 29. december for de fitnesscentre, der er med i stikprøveundersøgelsen. Herefter vil vi tage stilling til, om vi skal håndhæve loven med sanktioner,” siger jurist hos Forbrugerombudsmanden Kia Nielsen.