Center skal forbedre skoleidræt
01.12.2005
Af Søren BangAlle taler om betydningen af fysisk aktivitet i børne- og ungdomsårene i et stillesiddende samfund, og nu forsøger Dansk Skoleidræt og CVU Sønderjylland i Haderslev med et ambitiøst udspil om et Skoleidrættens Udviklingscenter at gøre noget ved det.
De to parter arbejder hårdt på at skaffe finansiering og politisk opbakning til et center, der skal hjælpe skolerne med at forbedre idrætsundervisningen og de generelle satsninger på fysisk aktivitet i skolerne.
Planen er at skabe et center, som skal samle op på forskning og praktiske erfaringer og styrke formidlingen til lærere og skoler, så idrætsfaget både for en højere kvalitet og forbedret status i hverdagen. En rapport fra Danmarks Evalueringsinstitut pegede i fjor på en lang række udfordringer for idrætsfaget, og det nye center skal være med til at tage fat på disse udfordringer. I første omgang arbejder initiativtagerne med lektor Børge Koch fra CVU Sønderjylland i spidsen på at skaffe finansiering til et tre-årigt projekt.
Konditionsproblemer blandt børn
Vigtigheden af at fremme den fysiske uddannelse i skolerne bekræftes af det særtryk om børns og unges fysiske aktivitet, fitness og sundhed, som Sundhedsstyrelsen udsendte i november 2005.
Forfatterne Bente Klarlund Pedersen og Bengt Saltin har samlet klar dokumentation for, at børns fysiske aktivitetsniveau generelt falder op gennem opvæksten, og at den samlede fysiske aktivitet (idræt + hverdagsaktiviteter) for børn i dag er mindre end for 15-40 år siden. Der er evidens for, at børns fitness niveau er af betydning for deres fremtidige sundhed.
Samtidig sker en stor polarisering mellem fysisk aktive og fysisk inaktive. Især er mange piger fysisk inaktive. Rapporten skønner, at 10-20 pct. af de 10-12-årige samt op til 25 pct. af teenagerne har et så lavt fysisk aktivitetsniveau, at det påvirker deres fysiske udvikling og risikofaktormønster for udvikling af kroniske sygdomme i negativ retning.