Oplæggene fra Idans konference
01.12.2005
Af redaktionenNedenfor finder du med enkelte undtagelser de oplæg og præsentationer, som blev fremlagt på konferencen i Århus den 28.-29. november 2005.
Oplæggene ligger i samme rækkefølge, som de indgik i konferenceprogrammet. Bemærk, at der i enkelte tilfælde er tale om let redigerede versioner af de oprindelige oplæg.
Endvidere er det muligt at høre enkelte sammenredigerede lydklip fra nogle af oplæggene.
Fra mandagens program
Fra forsamlingshus til forretning - dansk håndboldøkonomi
Rasmus K. Storm, analytiker på Idan
Resultater fra Idans analyse af håndboldsportens hastige udvikling fra foreningsidræt i forsamlingshusene til danskernes foretrukne tv-sport. Analysen indeholder nye fakta om håndboldsportens økonomi, spillernes vilkår og mediernes indflydelse og giver et bud på, hvor dansk tophåndbold er på vej hen.
Hent oplæg (power point)
Hør redigeret version af oplæg (Windows Media File)
En halgal nation? Opvisningsanlæg for milliader
Søren Bang, journalist på Idan
Idans opgørelse over investeringerne i nye stadion- og halanlæg til landets håndboldliga- og superligaklubber. Er milliarderne givet godt og rigtigt ud?
Hent oplæg (power point)
Hør redigeret version af oplæg (Windows Media File)
Dansk idræt i oplevelsesøkonomien
Kulturminister Brian Mikkelsen (K)
Kulturminister Brian Mikkelsen redegjorde i sin tale ved åbningen af konferencen for regeringens satsning på kultur- og oplevelsesøkonomien. Idræt er både en vigtig del af kulturpolitikken og en vigtig medspiller i oplevelsesøkonomien.
Læs talen (link)
Manden bag verdens største sportsevent
Michael Payne, særlig rådgiver for Formel 1, tidligere marketingdirektør i IOC
Michael Payne øser som en af verdens førende eksperter i sportmarketing af sine erfaringer fra den store olympiske turnaround, da de olympiske lege gik fra vakkelvornt fallitbo i 1980’erne til verdens største event for sportsnationer, sponsorer og medier i 2004. Kan klubber, forbund eller arrangører udvikle deres kommercielle værdi uden at gå på kompromis med sportens kerneværdier?
Hent oplæg (power point)
Hør redigeret version af oplæg (Windows Media File)
Sølvbryllupstale for dansk betalt fodbold
Jacob Magnussen, projektleder på Center for Virksomhedsudvikling og Ledelse på Handelshøjskolen i København
Trækker som medredaktør af bogen Professionel Fodbold linjerne op for den bedste fodboldrækkes udvikling sportsligt, arbejdsretsligt og økonomisk siden kontraktfodboldens indførelse i 1978. Hvilke konflikter lurer i branchens videre udvikling, selv om sølvbrylluppet med dansk betalt fodbold er overstået?
Hent oplæg (power point)
Sportens elite kræver eliteledere
Henning Hansen, indehaver af Sporthouse
Eliteidrætsudøvere kræver eliteledere, men har eliteklubbernes stressede ledere og ansatte redskaberne til at klare sig i en verden fuld af udfordringer? Hvordan ser en mønsterklub egentlig ud?
Hent oplæg (power point)
To verdener - én planet
Erik Meineche Schmidt, dekan på Århus Universitet, hovedformand for AGF og tidl. formand for AGF Kontraktfodbold A/S
Hvad gør en ledergerning i den professionelle sportsverden til en særlig udfordring, og var der noget, Erik Meineche Schmidt gerne ville have vidst, inden han overtog ansvaret for en professionel storklub?
Hent oplæg (power point)
Billet til inderkredsen
Lars Haue-Pedersen, direktør i TSE Consulting
Hvad mangler dansk idræt for at kunne sparke døren ind til inderkredsen i international idræt for alvor, og hvad får vi ud af at gøre forsøget?
Hent oplæg (power point)
Hør redigeret version af oplæg (Windows Media File)
Dansk succes på udebane
John Conrad Jensen, direktør i Frontstairs
En klassisk iværksætterberetning om en lille jysk flække, som er i færd med at blive verdens navle i europæisk fodbold. Er sporten anderledes at handle med end andre brancher – og hvor stort er potentialet, når de rigtige døre først åbner sig?
Hent oplæg (power point)
Fra tirsdagens program
Tv-magt. Den vigtigste spiller på holdet?
Martin Hedal, medieanalytiker på Idan
På baggrund af analyser af et unikt kildemateriale fra Sponsor og Sport Analyse præsenteres en analyse af tendenserne i de danske tv-stationers dækning af sport. Hvem er det seneste årtis store vindere og tabere i tv-kampen, og hvad betyder tv-dækning reelt for idrættens udvikling?
Hent oplæg (power point)
Sportspressens blinde øje
Morten Mølholm Hansen, bestyrelsesmedlem i Idan og kommunikationschef i DIF
En frisk analyse af den danske sportspresses prioriteringer og stofvalg. Er sportspressen på vej til at spille sig helt af banen uden reelt at opdage, hvad der foregår af væsentlige udviklinger i sportens verden?
Hent oplæg (power point)
Ny teknologi - nye udfordringer
Paul Wright, direktør i Aura Sports
Et overblik over tv-stationernes forretningsmodeller og den hæsblæsende teknologiske udvikling inden for mobiltelefoni, it og kommunikation.
Hent oplæg (power point)
Mød de danske mestre i eksponering - og nedrykkerne
Kim Ottesen, direktør i Sponsor og Sport Analyse
Dansk topidræt sponsoreres for næsten en milliard kroner om året. Men klubberne skyder ofte i blinde, og sponsorerne når ofte slet ikke ud over rampen. Mød de danske mestre i eksponering – og lær af nedrykkernes fejl.
Hent oplæg (power point)
Det perfekter match
Steen Leth-Jørgensen, direktør i 7Lap
Steen Leth-Jørgensen fremlægger ny viden om de faktorer, der har størst betydning for at optimere et sponsorat og ser desuden på, hvilke danske klubber, der forstår at levere varen – og hvem der ikke gør.
Hent oplæg (power point)
Dansk klubfodbold - nationens sande tilstand
Jesper Jørgensen, partner i Deloitte
Analyse af det seneste årtis økonomiske udvikling i dansk kontraktfodbold og en vurdering af, om håndbolden er på vej til at begå alle fodboldens fejltagelser.
Hent oplæg (power point)
Eliteidrætsloven - kapløb for skatteydere?
Søren Riiskjær, direktør i Team Danmark
Vurdering af den nye eliteidrætslovs muligheder for at etablere helt nye partnerskaber mellem kommuner og topidrætten samt Team Danmarks visioner for fremtidens partnerskaber.
Hent oplæg (power point)
Nye arenaer - nye muligheder
Paul Fletcher, direktør for Ricoh Arena Coventry
Paul Fletchers indlæg om offentlige-private partnerskaber i forbindelse med store idrætsarenaer og mulighederne for at generere mange forskellige indtægtsstrømme til sådanne anlæg.
Hent oplæg (pdf)
Store sportsevents med sociale gevinster
Caroline Anderson, konsulent i TSE Consulting
Analyse af sociale gevinster ved store sportsbegivenheder. Hvordan kan offentlige myndigheder i samarbejde med idrætten udnytte sportsbegivenheder til at forfølge andre mål end bare fyldte hotelsenge?
Hent oplæg (power point)
Potentiale og barrierer for OL i Danmark
Jørgen Hansen, Rambøll, Center for Oplevelsesøkonomi, leder af Enheden for Sportsrådgivning
Hvilke sten skal vendes, og hvordan griber man opgaven an, når drømmen om at få verdens største event til Danmark skal analyseres til bunds?
Hent oplæg (power point)