Sport på mobilen stormer frem
01.11.2005
Af Martin HedalSport i lyd og billeder på mobilen var på dagsordenen på den netop afholdte internationale tv-sportskonference Sportel Symposium i Monaco. Flere oplægsholdere gjorde opmærksom på sportens potentialer på mobilen, og udviklingen på området går stærkere end forventet. Det skriver det elektroniske nyhedsbrev Sports Media.
Indholdet til tv-sport på mobilen leveres absolut ikke kun af tv-stationerne. Mobilbranchen er selv gået ind som sportsudbyder. Den franske mobilgigant Orange sidder eksempelvis på mobilrettighederne til den franske fodboldliga, rugby, French Open i tennis og Tour de France.
Det er nu, tv-stationerne skal tage stilling til, om de vil og bør overlade mobile sportsrettigheder og indholdsproduktion til mobilbranchen. Flere tv-stationer i Europa producerer selv mobil tv-sport, og ifølge generalsekretæren for EBU (European Broadcast Union), Jean Réveillon, overvejer mange public service-stationer, om mobil-tv skal være en del af deres forretningsområde.
Stor satsning i Norge
I Norge har public service-stationen NRK fået lov at tjene penge på blandt andet indhold til mobilen. Det har betydet, at kanalen i dag har gjort mobil-tv til et stort satsningsområde med sport som en vigtig indholdsvare.
Det kunne teknologichef i NRK Udvikling, Bjarne Andre Myklebust, fortælle på konferencen New Media Days i København, som Idan deltog i. Han spår som mange andre i branchen, at mobilen som sportsmedie vil blive mere og mere udbredt – også i Norden. En af NRK’s mest populære tjenester er downloads af fodboldmål fra Tippeligaen.
Træg start i Danmark
I Danmark viser det indtil videre eneste 3G-mobilselskab, 3, også sport på mobilen. Det er blandt andet muligt at se Superligamål, men udbredelsen af 3-mobiler har ikke været stor. Det skyldes ifølge Rasmus Wolff fra 3, at tjenesterne som al anden ny teknologi skal modnes først. Det sagde han i en paneldebat på New Media Days.
TDC står foran deres lancering af 3G-teknologien – når den introduceres, vil sport på mobilen uden tvivl nyde større udbredelse i Danmark. Så skal tv-stationerne og mobilselskaberne blot finde ud af, hvem der vil producere indholdet.