Sport på mobilen stormer frem

01.11.2005

Af Martin Hedal
Markedet for tv-sport på mobiltelefoner er i hastig vækst. Det har to store mediekonferencer netop slået fast.

Sport i lyd og billeder på mobilen var på dagsordenen på den netop afholdte internationale tv-sportskonference Sportel Symposium i Monaco. Flere oplægsholdere gjorde opmærksom på sportens potentialer på mobilen, og udviklingen på området går stærkere end forventet. Det skriver det elektroniske nyhedsbrev Sports Media.

Indholdet til tv-sport på mobilen leveres absolut ikke kun af tv-stationerne. Mobilbranchen er selv gået ind som sportsudbyder. Den franske mobilgigant Orange sidder eksempelvis på mobilrettighederne til den franske fodboldliga, rugby, French Open i tennis og Tour de France.

Det er nu, tv-stationerne skal tage stilling til, om de vil og bør overlade mobile sportsrettigheder og indholdsproduktion til mobilbranchen. Flere tv-stationer i Europa producerer selv mobil tv-sport, og ifølge generalsekretæren for EBU (European Broadcast Union), Jean Réveillon, overvejer mange public service-stationer, om mobil-tv skal være en del af deres forretningsområde.

Stor satsning i Norge 
I Norge har public service-stationen NRK fået lov at tjene penge på blandt andet indhold til mobilen. Det har betydet, at kanalen i dag har gjort mobil-tv til et stort satsningsområde med sport som en vigtig indholdsvare.

Det kunne teknologichef i NRK Udvikling, Bjarne Andre Myklebust, fortælle på konferencen New Media Days i København, som Idan deltog i. Han spår som mange andre i branchen, at mobilen som sportsmedie vil blive mere og mere udbredt – også i Norden. En af NRK’s mest populære tjenester er downloads af fodboldmål fra Tippeligaen.

Træg start i Danmark 
I Danmark viser det indtil videre eneste 3G-mobilselskab, 3, også sport på mobilen. Det er blandt andet muligt at se Superligamål, men udbredelsen af 3-mobiler har ikke været stor. Det skyldes ifølge Rasmus Wolff fra 3, at tjenesterne som al anden ny teknologi skal modnes først. Det sagde han i en paneldebat på New Media Days.

TDC står foran deres lancering af 3G-teknologien – når den introduceres, vil sport på mobilen uden tvivl nyde større udbredelse i Danmark. Så skal tv-stationerne og mobilselskaberne blot finde ud af, hvem der vil producere indholdet.

 

Kommentar

* påkrævet felt

*
*
*
Hvad er 5 gange 2?
*


Retningslinjer:
Du er meget velkommen til at kommentere denne artikel. Idrættens Analyseinstitut forbeholder sig dog ret til at afvise kommentarer, som ikke holder sig inden for emnet eller overskrider grænserne for god debattone.

Anvendelse af cookies

Idrættens Analyseinstituts hjemmesider bruger cookies for bl.a. at kunne skabe en brugervenlig og overskuelig hjemmeside. Brugen af cookies giver bl.a. informationer om, hvordan hjemmesiden bliver brugt, eller de understøtter særlige funktioner som Twitter-feeds.


Hvis du benytter siderne, accepterer du dette. Vil du vide mere om vores brug af cookies og personrelaterede data klik her.