Det olympiske paradoks

01.11.2005

Af redaktionen
Læs Idans artikel om kommercialiseringen af OL i anledning af 100 året for oprettelsen af Danmarks Olympiske Komité

Ødelægger medie- og sponsorinteresser det olympiske show, eller er kommercialiseringen af OL snarere den internationale olympiske komités (IOC) eneste mulighed for at beskytte sporten mod den totale, indsnævrede tivolisering?

Direktør Henrik H. Brandt fra Idrættens Analyseinstitut analyserer i anledning af 100 året for oprettelsen af Danmarks Olympiske Komité de gode og knapt så gode sider ved kommercialiseringen af de olympiske lege.

Henrik H. Brandt når frem til, at de olympiske lege og IOC sandsynligvis var forsvundet i glemslen, hvis ikke millionerne var begyndt at rulle ved verdens største idrætsbegivenhed. Det er det store olympiske paradoks, at hvis ikke IOC havde indledt en kommercialisering af de olympiske lege i 1980’erne, ville organisationen ikke have haft magt til tilnærmelsesvist at beskytte de olympiske værdier mod den totale tivolisering og polarisering af topsporten.

Artiklen er Idrættens Analyseinstituts bidrag til jubilæumsantologien ”Som ringe i vand,” udgivet af Danmarks Idræts-Forbund/Danmarks Olympiske Komité.

 

Kommentar

* påkrævet felt

*
*
*
Hvad er 5 gange 2?
*


Retningslinjer:
Du er meget velkommen til at kommentere denne artikel. Idrættens Analyseinstitut forbeholder sig dog ret til at afvise kommentarer, som ikke holder sig inden for emnet eller overskrider grænserne for god debattone.

Anvendelse af cookies

Idrættens Analyseinstituts hjemmesider bruger cookies for bl.a. at kunne skabe en brugervenlig og overskuelig hjemmeside. Brugen af cookies giver bl.a. informationer om, hvordan hjemmesiden bliver brugt, eller de understøtter særlige funktioner som Twitter-feeds.


Hvis du benytter siderne, accepterer du dette. Vil du vide mere om vores brug af cookies og personrelaterede data klik her.