Kun for kvinder
15.09.2005
Af Henrik H. BrandtKampen om motionskunderne får udbyderne af træning og wellness til at udvikle nye koncepter med stor hast. Senest har medgrundlæggeren af fitness-kæden Hard Work Studio, Susan Søgaard, kastet sig ud i et nyt koncept med kommercielle fitness-centre kun for kvinder. Hard Work driver 13 centre på Sjælland.
De to nye centre i Høje Taastrup og Roskilde under varemærket "KfK" har hurtigt fået i alt 2.500 medlemmer. To nye centre åbner snart i Herlev og Charlottenlund.
"Målet er at åbne 30 centre inden udgangen af 2006, hvoraf 20 vil være franchise-forretninger," siger Susan Søgaard til dagbladet Børsen.
Kvindecentrene lokker med et specielt koncept, hvor man kan træne kroppen igennem på 30 minutter under intime og afslappede former. Konceptet er inspireret af den amerikanske kæde, Curves, som driver 9.000 rene kvindecentre alene i USA.
Idan undersøger fitness-sektorens udvikling
Idan gennemfører i øjeblikket en omfattende undersøgelse af fitness-sektoren i Danmark. Projektet 'Sved for millioner' skal skabe overblik over og indsigt i den danske fitness-sektor, der gennem de sidste 20 år har udvidet sin vifte af tilbud kraftigt.
Et af målene er at stimulere en bred debat om sektorens status i forhold til det frivillige foreningsliv og den offentlige sektor. DGI har netop bevilget økonomisk støtte til det omfattende projekt.
Idan planlægger at afrapportere de første resultater af undersøgelsen på en konference om fremtidens kommunale idrætspolitik i marts 2006.