Sociale medier kan fastholde medlemmerne i idrætsforeninger

Foto: Colourbox

Idrætsforeninger bør tage en vigtig lære med sig fra coronakrisen og fremover gøre brug af sociale medier i langt højere grad, end de gør nu. Det siger forskningskonsulent Maja Pilgaard i et afsnit af podcasten Tillægstid fra Idrættens Analyseinstitut.

Når samfundet så småt åbner igen efter coronanedlukningen, og det igen bliver muligt at komme til træning i den lokale idrætshal, så bør idrætsforeningerne i højere grad overveje, hvordan online medier kan bruges til at inspirere idrætsudøverne til at tænke kreativt og til at vedligeholde de relationer, der skabes i idrætsforeningerne, i perioderne mellem for eksempel fodboldtræningerne, mener Maja Pilgaard.

Sammen med senioranalytiker i Idrættens Analyseinstitut (Idan), Helene Kirkegaard, og rektor på Designskolen Kolding samt tidligere professor i pædagogisk psykologi, Lene Tanggaard, var hun gæst i et afsnit af podcasten ’Tillægstid’ fra Idan om danskernes motionsvaner under coronakrisen.

Idrætsdeltagelsen falder, når fællesskabet ikke vedligeholdes
Ifølge Helene Kirkegaard viser en undersøgelse fra Idan, at hver femte dansker har brugt en form for digital træningsmulighed under coronanedlukningen. Tallet er endnu højere for gymnasieelever, siger Maja Pilgaard, som har undersøgt gymnasieelevers motionsvaner under coronanedlukningen. Den undersøgelse viser, at 60 pct. af gymnasieeleverne har brugt digitale medier i forbindelse med træning.

Ifølge Maja Pilgaard er der en vigtig læring, som idrætsforeninger og andre kan tage med sig fra krisen, hvor undersøgelser ellers peger på, at mange af dem, der normalt dyrker motion i foreningsregi er faldet fra.

”Foreningsidrætten har været et sted, der har faciliteret et fællesskab, men når rammen falder fra, så skal gutterne i fodboldklubben stadig gerne være del af et fællesskab, og det ville være interessant at arbejde med at fastholde de relationer online,” siger Maja Pilgaard og fortsætter:

”Der er virkelig nogle spændende perspektiver, som idrætsforeningerne med fordel kunne kigge mere på. Ikke kun i forhold til træning men i forhold til det relationelle, som på nogle måder kan virke modsætningsfyldt, fordi vi jo så gerne vil mødes fysisk, men der er altså noget med online i forhold til at skabe nogle tættere relationer. Dels imellem de fysiske møder, men også i forhold til at få de frivillige til at knytte nogle bånd og netværk på tværs,” siger Maja Pilgaard.

Lene Tanggaard ser ligeledes interessante perspektiver i det online univers og pointerer, at særligt de unge ofte er at finde på Instagram og andre sociale medier, så det er også dér, idrætsforeningerne skal være.

”Krisen accelererer en digitalisering, som var der før krisen, og hvor vi nu er kastet ind i at være endnu mere online. Jeg tror, der er noget elementært ’Kierkegaardsk’ i det. At hvis du virkelig vil hjælpe et andet menneske, så skal du møde det menneske, der hvor det er. Og dét er influencere. Så man skal finde nogle greb til det og måske alliere sig med nogle af de personer, som har så stor indflydelse,” siger Lene Tanggaard.

Medlemmerne skal byde ind med kreativitet
Maja Pilgaard peger også på, at vi i fremtiden vil se mere kreativitet og samskabelse i den forstand, at medlemmerne af idrætsforeningen ikke blot skal møde op, men tage del i det, der skal ske.

”Som tidligere idrætsudøver synes jeg jo også, det er fedt at lade hjernen ligge derhjemme og dukke op til træning, og så står der én og fortæller mig, hvad jeg skal. Men der er måske også noget interessant i at blive opdraget til, når man er i et demokratisk fællesskab, som foreningsidrætten jo er, at man faktisk byder ind med, hvad man kan. Og den mulighed tror jeg i høj grad er blevet boostet af at buge de sociale medier. Det kan jo både være igennem en dialog hen over en sommerferie, så man fastholder folk, og alle ikke falder fra i august. Men det kan jo også være at give hinanden nogle udfordringer rent kropsligt, f.eks. hvor mange driblinger man kan tage med en toiletrulle,” siger Maja Pilgaard.

Danskernes motionsvaner i en coronatid

 
 


Den 11. marts lukkede coronapandemien det meste af landet og dermed også idrætsdanmark ned. Men hvordan påvirker sådan en krise vores hverdag, når vi pludselig skal ændre vaner og finde nye måder at dyrke motion på? Kan vi opretholde aktivitetsniveauet, eller er Netflix blevet vores bedste ven? Maja Pilgaard og Helene Kirkegaard er begge forfattere på to større undersøgelser af vores motionsvaner under coronanedlukningen, og i dette afsnit af Tillægstid dykker vi ned i resultaterne. Panelet diskuterer også fremtiden, og hvad idrætsforeninger og andre interessenter kan lære af coronakrisen og dens konsekvenser.

Panel:

  • Helene Kirkegaard, senioranalytiker hos Idrættens Analyseinstitut
  • Maja Pilgaard, indehaver af Active Research
  • Lene Tanggaard, rektor ved Designskolen Kolding og professor ved AAU.

Vært: Cecilie Hedegaard Bak

Læs mere om Idans podcast 'Tillægstid' og find flere afsnit 

Kommentar

* påkrævet felt

*
*
*
Hvad er 5 gange 2?
*


Retningslinjer:
Du er meget velkommen til at kommentere denne artikel. Idrættens Analyseinstitut forbeholder sig dog ret til at afvise kommentarer, som ikke holder sig inden for emnet eller overskrider grænserne for god debattone.

Anvendelse af cookies

Idrættens Analyseinstituts hjemmesider bruger cookies for bl.a. at kunne skabe en brugervenlig og overskuelig hjemmeside. Brugen af cookies giver bl.a. informationer om, hvordan hjemmesiden bliver brugt, eller de understøtter særlige funktioner som Twitter-feeds.


Hvis du benytter siderne, accepterer du dette. Vil du vide mere om vores brug af cookies og personrelaterede data klik her.