Europæisk samarbejde om udvikling af mountainbikespor

Nye mountainbikespor skal forbedre betingelserne for at opleve naturen. Foto: Colourbox.

24.10.2019

Af Anne la Cour Thysen
Mountainbike er i markant vækst internationalt, og brugerne stiller krav til velegnede ruter. Den øgede efterspørgsel bliver nu imødekommet af et samarbejde mellem seks europæiske lande om at udvikle bæredygtige mountainbikespor.

I takt med at mountainbike bliver en mere populær aktivitet herhjemme og internationalt, stiger behovet for velegnede mountainbikeruter og -spor, som desuden tager hensyn til naturen.

Derfor har EU’s Erasmus+-program bevilliget 2,9 millioner kroner til projektet ’Developing Inter-european Resources for Trail builder Training’ (DIRTT). Heraf modtager den danske indsats, som DGI varetager, 270.000 kroner. De øvrige deltagende lande er Norge, Holland, Schweiz, Portugal og Skotland, hvorfra partnerorganisationer også er repræsenteret.

Ny fælleseuropæisk uddannelse
DIRTT forløber fra 2019-2022 og skal danne grundlag for en ny, fælleseuropæisk uddannelse af sporbyggere. Sporbyggeruddannelsen bliver koordineret af Fagskolen Tinius Olsen i Norge, og den skal give både frivillige og professionelle kompetencer til at designe, konstruere, vedligeholde og drive mountainbikefaciliteter.

En højere faglighed på området skal derudover medvirke til, at spor bliver opført i forskellige sværhedsgrader samt ud fra nationale gradueringer og forhold.

Anlæggelse af bæredygtige mountainbikespor gør det muligt at regulere færdslen og planlægge forsvarlige ruter, pointerer Jan Ejlsted, direktør i Friluftsrådet, i et interview på Friluftsrådets hjemmeside. Han tilføjer, at nye ruter vil skåne naturen, men også forbedre betingelserne for at opleve og bruge naturen til at dyrke forskellige aktiviteter.

I Danmark lægger særligt mange frivillige deres kræfter i vedligeholdelse og udvikling af mountainbikespor. Signe Strandvig, programleder for DGI Cykling, påpeger i en artikel på DGI's hjemmeside, at uddannelsen kommer de frivillige til gode, da de efterspørger mere viden for at kunne forbedre faciliteterne for de aktive mountainbikere.

Mountainbikes rivende udvikling i Danmark understreges ved antallet af spor og indsatser på nationalt plan. Mens der i år 2000 var ét spor, skønner Danmarks Cykle Union, at der er i 2019 er 200. Foruden den økonomiske støtte gennem DIRTT bliver mountainbikespor løbende udviklet rundt i landet på baggrund af tilskud fra Friluftsrådet ‒ senest blandt andet i Kaserne Park i Ringsted og Drostrup ved Vejen.

Kommentar

* påkrævet felt

*
*
*
Hvad er 5 gange 2?
*


Retningslinjer:
Du er meget velkommen til at kommentere denne artikel. Idrættens Analyseinstitut forbeholder sig dog ret til at afvise kommentarer, som ikke holder sig inden for emnet eller overskrider grænserne for god debattone.

Anvendelse af cookies

Idrættens Analyseinstituts hjemmesider bruger cookies for bl.a. at kunne skabe en brugervenlig og overskuelig hjemmeside. Brugen af cookies giver bl.a. informationer om, hvordan hjemmesiden bliver brugt, eller de understøtter særlige funktioner som Twitter-feeds.


Hvis du benytter siderne, accepterer du dette. Vil du vide mere om vores brug af cookies og personrelaterede data klik her.