Kun hver femte dansker har kendskab til lokale idrætsforeninger

Sjipning. Foto: Jens Hillingsøe/Flickr

Flere skal have kendskab til lokalområdets forskellige idrætstilbud. Foto: Jens Hillisgøe/Flickr.

10.10.2019

Af Anne la Cour Thysen
Kun 22,3 pct. af danskerne kender til de lokale idrætsforeninger, konkluderer en ny undersøgelse foretaget af Rambøll for idrætspartnerskabet Bevæg dig for livet.

Rambøll har i forbindelse med Bevæg dig for livet, som er et idrætspartnerskab mellem DGI, DIF, TrygFonden og Nordea-fonden, undersøgt danskernes kendskab til idrætsforeninger i lokalområdet. Samlet set på svarkategorierne ’kender meget til’ eller ’kender en del til’ viser opgørelsen, at blot en femtedel (22,3 pct.) af de adspurgte kender til lokale idrætstilbud. 29,8 pct. angiver, at de slet ikke kender til lokale idrætstilbud, og 15 pct. kender kun foreningerne af navn. En tredjedel kender lidt til foreninger i området.

Det faktum, at kun hver femte dansker har kendskab til idrætsmulighederne i nærmiljøet, antyder et behov for at gøre en større indsats i forhold til at skabe opmærksomhed på idrætsaktiviteterne. Troels Rasmussen, vicedirektør i DGI, udtaler i en pressemeddelelse, at borgernes manglende viden om lokale idrætsforeninger medvirker til, at en række aktiviteter og tilbud bliver overset. Det gælder både traditionelle sportsgrene og de mere nicheprægede såsom motionsfloorball og Fodbold Fitness.

Yderligere viser Rambølls undersøgelse for Bevæg dig for livet, at cirka halvdelen af de adspurgte henvender sig til personer i deres netværk for at få oplysninger om lokale idrætsforeninger. DIF og DGI påpeger, at der heri ligger et potentiale i forhold til at synliggøre den enkelte forenings tilbud, da foreningen kan alliere sig med de aktive medlemmer og betragte dem som ambassadører.

Idrætsforeningerne kan på flere måder samarbejde med de nuværende medlemmer om at tiltrække nye. Det kan være i form af videreformidling af oplysninger ansigt-til-ansigt, uddeling af flyers, ophængning af plakater og opslag på sociale medier. Dertil udtaler Anne Pøhl Enevoldsen, udviklingschef i DIF, i pressemeddelelsen, at mange foreninger har gode erfaringer med at tilbyde gratis prøvetræning til potentielle medlemmer.

Læs mere

 
 

Læs pressemeddelelsen 'De bedste ambassadører er idrætsforeningernes egne medlemmer'

Læs mere om idrætspartnerskabet Bevæg dig for livet

Kommentar

* påkrævet felt

*
*
*
Hvad er 5 gange 2?
*


Retningslinjer:
Du er meget velkommen til at kommentere denne artikel. Idrættens Analyseinstitut forbeholder sig dog ret til at afvise kommentarer, som ikke holder sig inden for emnet eller overskrider grænserne for god debattone.

Anvendelse af cookies

Idrættens Analyseinstituts hjemmesider bruger cookies for bl.a. at kunne skabe en brugervenlig og overskuelig hjemmeside. Brugen af cookies giver bl.a. informationer om, hvordan hjemmesiden bliver brugt, eller de understøtter særlige funktioner som Twitter-feeds.


Hvis du benytter siderne, accepterer du dette. Vil du vide mere om vores brug af cookies og personrelaterede data klik her.