Kun hver femte dansker har kendskab til lokale idrætsforeninger
Flere skal have kendskab til lokalområdets forskellige idrætstilbud. Foto: Jens Hillisgøe/Flickr.
10.10.2019
Af Anne la Cour ThysenRambøll har i forbindelse med Bevæg dig for livet, som er et idrætspartnerskab mellem DGI, DIF, TrygFonden og Nordea-fonden, undersøgt danskernes kendskab til idrætsforeninger i lokalområdet. Samlet set på svarkategorierne ’kender meget til’ eller ’kender en del til’ viser opgørelsen, at blot en femtedel (22,3 pct.) af de adspurgte kender til lokale idrætstilbud. 29,8 pct. angiver, at de slet ikke kender til lokale idrætstilbud, og 15 pct. kender kun foreningerne af navn. En tredjedel kender lidt til foreninger i området.
Det faktum, at kun hver femte dansker har kendskab til idrætsmulighederne i nærmiljøet, antyder et behov for at gøre en større indsats i forhold til at skabe opmærksomhed på idrætsaktiviteterne. Troels Rasmussen, vicedirektør i DGI, udtaler i en pressemeddelelse, at borgernes manglende viden om lokale idrætsforeninger medvirker til, at en række aktiviteter og tilbud bliver overset. Det gælder både traditionelle sportsgrene og de mere nicheprægede såsom motionsfloorball og Fodbold Fitness.
Yderligere viser Rambølls undersøgelse for Bevæg dig for livet, at cirka halvdelen af de adspurgte henvender sig til personer i deres netværk for at få oplysninger om lokale idrætsforeninger. DIF og DGI påpeger, at der heri ligger et potentiale i forhold til at synliggøre den enkelte forenings tilbud, da foreningen kan alliere sig med de aktive medlemmer og betragte dem som ambassadører.
Idrætsforeningerne kan på flere måder samarbejde med de nuværende medlemmer om at tiltrække nye. Det kan være i form af videreformidling af oplysninger ansigt-til-ansigt, uddeling af flyers, ophængning af plakater og opslag på sociale medier. Dertil udtaler Anne Pøhl Enevoldsen, udviklingschef i DIF, i pressemeddelelsen, at mange foreninger har gode erfaringer med at tilbyde gratis prøvetræning til potentielle medlemmer.
Læs mere
Læs pressemeddelelsen 'De bedste ambassadører er idrætsforeningernes egne medlemmer'
Læs mere om idrætspartnerskabet Bevæg dig for livet