Idrætsanlæg: Hensigt om at skabe offentlig værdi drukner i hverdagen

Sportshal. Foto: Colourbox

Hensigt om at skabe offentlig værdi drukner i hverdagen, skriver to forskere. Foto: Colourbox

23.08.2019

Af journalist Jonna Toft
Ledere i idrætsanlæg har intentioner om at skabe offentlig værdi for borgerne bredt set, men deres handlinger er rettet mod idrætsforeningerne, skriver to forskere fra projektet Fremtidens Idrætsfaciliteter.

Selv om der er et voksende fokus i kommunerne på, at idrætsanlæg skal fungere som lokale samlingssteder ikke blot for dem, der er medlemmer af idrætsforeninger, men også for alle dem, der vil træne på egen hånd eller bruge anlægget på anden vis, så er ledere i idrætsanlæg fortsat mest fokuserede på at skabe gode vilkår for idrætsforeninger.

Det skriver de to forskere Peter Forsberg fra Idrættens Analyseinstitut og Evald Bundgård Iversen fra Center for Forskning i Idræt, Sundhed og Civilsamfund på Syddansk Universitet i den videnskabelige artikel ’Skaber ledere af idrætsanlæg offentlig værdi?’ i web-tidsskriftet Forum for Idræt.

Peter Forsberg og Evald Bundgård Iversen er en del af forskerteamet bag Idans og CISC’s projekt Fremtidens Idrætsfaciliteter.

Idrætsanlæg står mange steder over for en række udfordringer, bl.a. økonomiske, og samtidig kunne de bruges mere af voksne. Udfordringerne synes i nogen grad at kunne imødegås via fokus på offentlig værdiskabelse, skriver forskerne.

Selv om lederne i de fleste tilfælde er i stand til at italesætte en vision for, hvordan idrætsanlæggene kan bidrage til skabelsen af offentlig værdi, arbejdes der ikke særlig bevidst med det, skriver de. En særlig begrænsning er, at lederne operationelt har fokus på de eksisterende brugere – idrætsforeninger.

Dette fokus på foreninger hindrer i nogen grad, at der tages ledelsesmæssige initiativer, der i højere grad peger i retning af at indfri den vision, som formuleres i mange anlæg og kommuner: At være det lokale samlingssted og derigennem skabe offentlig værdi for hele lokalsamfundet.

Brugernes  tilfredshed og anlæggets benyttelse er centrale delmål i idrætsanlæggene, men der findes ikke nogle overordnede mål for tilfredshed og benyttelse, og der mangler en systematisk tilgang til at optimere dem. De fine hensigtserklæringer drukner i hverdagen, skriver forskerne.

Vil du vide mere om idrætsfaciliteter og de mange resultater, som forskerne er nået frem til, så tag med til afslutningskonference på Fremtidens Idrætsfaciliteter  11. september 2019 på Syddansk Universitet. Det er gratis at deltage.

Kommentar

* påkrævet felt

*
*
*
Hvad er 5 gange 2?
*


Retningslinjer:
Du er meget velkommen til at kommentere denne artikel. Idrættens Analyseinstitut forbeholder sig dog ret til at afvise kommentarer, som ikke holder sig inden for emnet eller overskrider grænserne for god debattone.

Anvendelse af cookies

Idrættens Analyseinstituts hjemmesider bruger cookies for bl.a. at kunne skabe en brugervenlig og overskuelig hjemmeside. Brugen af cookies giver bl.a. informationer om, hvordan hjemmesiden bliver brugt, eller de understøtter særlige funktioner som Twitter-feeds.


Hvis du benytter siderne, accepterer du dette. Vil du vide mere om vores brug af cookies og personrelaterede data klik her.