Afsked med den virkelige verden i Vejen
E-sporten vil være til debat på 'Idrættens største udfordringer VI'. Foto: Maxime Fort/Flickr
13.03.2018
Af redaktionenAktørerne i den virkelige idrætsverden må i stigende grad forholde sig til udviklingen i den uvirkelige verden forstået som fænomener som gamification, virtual reality og e-sport, der i stigende grad også påvirker den etablerede idrætsverden.
Konferencen ’Idrættens største udfordringer VI’ i Vejen Idrætscenter den 10.-11. april forsøger såvel i debatform som i praktiske sessioner at trække den teknologiske udvikling ind på programmet.
En af de mest direkte anledninger bliver sessionen ”E-sportens fremmarch. Hvem kontrollerer joysticket?”, hvor Idan stiller spørgsmålet: ”Har e-sporten brug for idrætten, eller har idrætten mere brug for e-sporten?”
Debat om e-sporten
Til at svare på spørgsmålet har Idan et fremragende panel med idrætskonsulent Søren Erik Nielsen, Dansk Firmaidrætsforbund, Bengt Christian Dahl, grundlægger af Sport Futura, der i Sverige arbejder netop med teknologien og nye tendensers betydning for idrætten, samt direktør Ronnie Hansen, Burson-Marsteller Sport, som har analyseret e-sporten for en række danske kommuner og idrætsforbund.
Besøg den virtuelle verden
Den virtuelle verden bringes på banen af Ane Skak, som er grundlægger af firmaet Immersive Stories, der netop har specialiseret sig i virtual reality og potentialet i forhold til såvel idræt som mange af hverdagens udfordringer. Der bliver også lejlighed til at prøve selv.
Er man helt vild efter sved på panden, kan man som led i konferencen også udfordre den tidligere OL-guldvinder i roning, Victor Feddersen, i Vejen Kommunes særdeles populære nye rospinning-center, hvor man kan ro om kap med både sig selv og resten af salen.
Ligeledes bliver der for deltagerne mulighed for at teste spillet GoPlayDOT, som er en ny form for idræt, som forsøger at tage det bedste fra e-sporten og gadeidrætten og kombinere det til en udendørs e-sport. GoPlayDOT tager de digitale og taktiske elementer fra e-sporten, og gør den til et fysisk holdspil, med en smartphone i hånden og sved på panden.
Idan har generelt inviteret flere af branchens mest spændende idrætscentre, innovative virksomheder, aktører og faciliteter til på forskellig vis over de to konferencedage at tegne et billede af en branche, der i stigende grad må forholde sig til nye teknologiske udfordringer og muligheder. Gå selv på opdagelse i konferenceprogrammet og sammensæt din egen formelle og uformelle tour gennem den fagre nye idrætsverden.