Boldspil får unge til at engagere sig

Boldspil får unge til at engagere sig, viser nyt forskningsprojekt. Foto: Colourbox

24.10.2017

Af journalist Jonna Toft
Et nyt forskningsprojekt konkluderer, at boldspil og coaching styrker børn og unge i udsatte områder socialt, i skolen og gør dem til mere aktive medborgere.

Boldspil styrker udsatte unge i skolen, gør dem mere sociale og gør dem mere engagerede i hinanden og området omkring dem. Det konkluderer et nyt toårigt forskningsprojekt fra Center for Holdspil og Sundhed ved Københavns Universitet.

I projektet var de centrale omdrejningspunkter fodbold og coaching af mere end 80 børn og unge på 12-16 år fra socialt udsatte områder. 80 pct. af deltagerne havde ikke etnisk dansk oprindelse. I to år spillede de på fodboldhold og blev sideløbende coachet af frivillige og lokale rollemodeller.

Resultatet viste sig at være, at

  • De unge blev bedre til at etablere relationer.
  • Hele skoleklasser fik bedre sammenhængskraft.
  • De unge fik en stærkere selvopfattelse.
  • Deltagerne engagerede sig i lokalområdet og i frivillighed.
  • Den enkelte dreng blev bedre til at samarbejde i skolen.
  • Deltagerne fik forbedret deres fysik.

Resultaterne er netop blevet forsvaret i en ph.d. afhandling af forskeren Knud Eske Ryom fra Institut for Idræt og Ernæring på Københavns Universitet.

Læs mere

 
 

Anvendelse af cookies

Idrættens Analyseinstituts hjemmesider bruger cookies for bl.a. at kunne skabe en brugervenlig og overskuelig hjemmeside. Brugen af cookies giver bl.a. informationer om, hvordan hjemmesiden bliver brugt, eller de understøtter særlige funktioner som Twitter-feeds.


Hvis du benytter siderne, accepterer du dette. Vil du vide mere om vores brug af cookies og personrelaterede data klik her.