Boldspil får unge til at engagere sig
Boldspil får unge til at engagere sig, viser nyt forskningsprojekt. Foto: Colourbox
24.10.2017
Af journalist Jonna ToftBoldspil styrker udsatte unge i skolen, gør dem mere sociale og gør dem mere engagerede i hinanden og området omkring dem. Det konkluderer et nyt toårigt forskningsprojekt fra Center for Holdspil og Sundhed ved Københavns Universitet.
I projektet var de centrale omdrejningspunkter fodbold og coaching af mere end 80 børn og unge på 12-16 år fra socialt udsatte områder. 80 pct. af deltagerne havde ikke etnisk dansk oprindelse. I to år spillede de på fodboldhold og blev sideløbende coachet af frivillige og lokale rollemodeller.
Resultatet viste sig at være, at
- De unge blev bedre til at etablere relationer.
- Hele skoleklasser fik bedre sammenhængskraft.
- De unge fik en stærkere selvopfattelse.
- Deltagerne engagerede sig i lokalområdet og i frivillighed.
- Den enkelte dreng blev bedre til at samarbejde i skolen.
- Deltagerne fik forbedret deres fysik.
Resultaterne er netop blevet forsvaret i en ph.d. afhandling af forskeren Knud Eske Ryom fra Institut for Idræt og Ernæring på Københavns Universitet.
Læs mere
Læs om projektet ’Unge, holdspil og medborgerskab’