Ny bog går tæt på sport og forretning
Europæisk sport har på mange områder gennemlevet en kommercialiseringsproces gennem de seneste årtier. Det er sket i de nu professionelle holdsportsgrene som fodbold og håndbold, men også internationale events og breddeidrætter har oplevet en ”forretningsgørelse” af aktiviteterne.
I en ny engelsksproget bog, ’When Sport Meets Business - Capabilities, Challenges, Critiques’, der er udgivet på det anerkendte internationale forlag, ’Sage Publications’, forsøger en række forskere at blive klogere på denne udvikling.
Det sker i fire hovedtemaer, der alle tager deres vinkel på spørgsmålet om, hvad der sker, når sporten på forskellige måder møder pengene.
The New Sport Environment: I denne del af bogen analyseres udviklingen i industrien for varer relateret til sport, fx inden for udstyr. Kommercialiseringsprocesserne analyseres i lyset af internationale globaliseringstendenser, og de bidragende forskere vurderer bl.a., hvordan kommercielle interesser har medvirket til at gøre løb til en af de mest populære motionsidrætter.
Sport Marketing and Media: Centralt i sportens kommercialiseringsprocesser står medierne, der sammen med udviklingen inden for marketing er hjørnestene. Denne del af bogen stiller blandt andet skarpt på udviklingen i medierettigheder og den voksende betydning af de sociale medier for sporten som forretning.
Sport and Finance: De mest synlige og omdiskuterede konsekvenser relateret til kommercialiseringen af europæisk sport relaterer sig til spørgsmål om korruption og magtmisbrug og til, hvordan internationale forbund og organisationer bør drives. Også de professionelle klubber behandles i denne del, hvor spørgsmålet om UEFA’s Financial Fair Play-program analyseres.
Sporting Events: Hvad er effekterne af store sports events? Er der nogen, og hvordan kan de i så fald skabes? Det er emnet i den fjerde og sidste del af bogen. Her drøftes årsagerne bag, at store internationale sportsevents ofte lider af massive budgetoverskridelser, og spørgsmålet rejses, om der overhovedet kan skabes bæredygtige sportsevents.
Antologien er redigeret af Ulrik Wagner (Syddansk Universitet), Rasmus K. Storm (Idrættens Analyseinstitut) og Klaus Nielsen (Birkbeck – University of London) og indeholder bidrag fra førende forskere inden for de berørte områder.
Den henvender sig til forskere, studerende, praktikere og særligt interesserede i forholdet mellem forretning og sport.