Handlingsplan mod motionsdoping vil styrke fleksibel indsats
Lavere priser, en ny mærkningsordning og endnu mere fokus på forebyggelse, dialog og målrettet dopingkontrol i de kommercielle motions- og fitnesscentre.
Det er hovedingredienserne i en ny handlingsplan mod motionsdoping, som regeringen og det brede folketingsflertal bag den idrætspolitiske stemmeaftale fra 2014 er blevet enige om.
De nye initiativer følger op på en tidligere handlingsplan fra 2012, der blev evalueret af Idrættens Analyseinstitut sidste år. Evalueringen konkluderede bl.a., at Anti Doping Danmarks (ADD) nye fokus på en dialogbaseret fleksibel indsats i fitnesscentrene generelt var blevet godt modtaget i mange fitnesscentre, men at der stadig var en række udfordringer i ADD’s arbejde med en del centre og den såkaldte mærkningsordning.
Med afsæt i evalueringen lægger den nye handlingsplan med sine syv punkter nu op til en fortsættelse og effektivisering af ADD’s dialogbaserede indsats i centrene i de kommende tre år.
- Mærkningsordningen bliver justeret. Alle kommercielle motions- og fitnesscentre skal fortsat skilte med, hvorvidt de har et samarbejde med ADD, men den nuværende 'glade' og 'sure smiley' bliver erstattet af en mere neutral skiltning. Mange centre gav i evalueringen således udtryk for, at den negative smiley var uretfærdig eller irrelevant, og mange undlod helt at skilte. ADD skal samtidig sikre en mere systematisk formidling af lovkravet over for de centre, der ikke har aftaler med ADD.
- Målrettet indsats og justering af prisniveauet. Prisen for at indgå almindelige samarbejdsaftaler med ADD bliver sænket markant frem til 2018, så ADD's samlede indtægter herfra vil udgøre ca. 25-50 pct. af det nuværende niveau. Mange centre uden ADD-aftale angiver, at prisen i dag er en væsentlig barriere.
- Samarbejdsaftaler med lavrisikocentre og forstærket markedsføring. ADD skal videreudvikle sin aftalemodel for de såkaldte lavrisikocentre, dvs. centre, der f.eks. ikke tilbyder styrketræning. ADD skal desuden følge op med øget markedsføring af sine to aftalemodeller. Lavrisiko-aftaler vil kunne indgås for et symbolsk beløb, f.eks. 500 kr.
- Styrket forebyggelses- og oplysningsindsats. ADD skal videreudvikle det eksisterende oplysningsmateriale til brug i fitnesscentrene og udvikle forebyggelsesindsatser målrettet unge.
- Videreudvikling af dopingregisteret. ADD skal undersøge mulighederne for at videreudvikle dopingregisteret med henblik på at øge tilgængeligheden og dermed anvendeligheden af dette.
- Appelinstans for centre uden for DFHO. ADD og Kulturministeriet vil med bistand fra Danmarks Idrætsforbund, DGI, Firmaidrætten og brancheorganisationen DFHO søge en løsning, der sikrer, at også kunder i kommercielle motions- og fitnesscentre, der står uden for DFHO, får adgang til en appelinstans.
- Flere besøg i centrene. ADD skal øge antallet af besøg i fitnesscentrene, samtidig med at ADD’s fokus på dialog, samarbejde og målrettet dopingkontrol fastholdes.
I en pressemeddelelse siger kulturminister Bertel Haarder, at den nye handlingsplan skal få flere centre engageret i antidopingarbejdet:
"Den nye handlingsplan sætter borgeren i centrum for indsatsen og gør det endnu mere attraktivt for de kommercielle centre frivilligt at deltage i indsatsen mod brugen af doping i motions- og fitnesscentrene. Derfor er jeg sikker på, at handlingsplanen vil bidrage til kampen mod motionsdoping."
I Anti Doping Danmark er der samtidig tilfredshed med den nye handlingsplan og den politiske opbakning til en forstærket og mere fleksibel dialogbaserede indsats.
”Vores fokus er fortsat den præventive indsats. Aftalen om den nye handlingsplan giver os mulighed for at se på prisstrukturen, så økonomien ikke behøver at være en barriere for centre, der gerne vil samarbejde med Anti Doping Danmark om sunde træningsmiljøer og forhindre især unge mennesker i at komme ud i et potentielt skadeligt dopingmisbrug,” siger Michael Ask, direktør i Anti Doping Danmark.