Ny udgivelse samler op på effekterne af fysisk aktivitet i skolen
Skolereformens øgede fokus på fysisk aktivitet og bevægelse i skoletiden har ført til udvidet opmærksomhed på effekterne af den ekstra fysiske aktivitet.
Med udgivelsen ’Fysisk aktivitet – læring, trivsel og sundhed i folkeskolen’ forsøger Vidensråd for Forebyggelse at afdække den videnskabelige litteratur, der er om effekten af fysisk aktivitet på læring, trivsel og sundhed i skoleregi.
Blandt andet gør rapporten opmærksom på bredden i begrebet fysisk aktivitet og deler i stedet begrebet op i seks underkategorier:
- Aktive pauser
- Fysisk træning
- Bevægelse integreret i undervisningen
- Idrætsfaget
- Fri leg/pauser
- Aktiv transport
Blandt konklusionerne i rapporten er, at fysisk træning, der styrker kredsløb og stofskifte, har positive effekter på sundhed blandt børn, og at en stor del af børns fysiske aktivitet kommer fra fri leg og pauser.
Ønsker man at opnå en høj grad af trivsel gennem fysisk aktivitet, har børnene og de unges oplevelse af aktiviteterne også betydning. Herunder spiller eksempelvis det at mestre noget, positive sociale relationer og medbestemmelse ind på trivslen.
Udgivelsen peger også på udfordringerne ved en øget polarisering i det fysiske aktivitetsniveau blandt børn og unge. Samlet set tyder forskningen ikke på, at børn og unges samlede aktivitetsniveau er faldet, men der er øget forskel i andelen af fysisk meget aktive og meget inaktive, hvor social baggrund har betydning. Her spiller skolen som samlende institution en central rolle i at aktivere de mest inaktive børn og unge.
Udgivelsen er det første led i vidensrådets strategi fra 2015-2018, hvor der er særligt fokus på børn og unges sundhed og sundhedsadfærd.