Konsensus om effekten af fysisk aktivitet blandt børn og unge
(Opdateret den 3. maj 2016)
25 internationale og danske forskere er på en konsensuskonference arrangeret af Center for Holdspil ved Københavns Universitet blevet enige om i alt 21 såkaldte ’konsensus-statements’ om betydningen af fysisk aktivitet for børns udvikling og velvære.
Ifølge professor Jens Bangsbo, der er leder af Center for Holdspil og Sundhed, understregede den fire dage lange konference fra den 4.-7. april betydningen af fysisk aktivitet for børn.
”Det vi jo så har god evidens for er, at det styrker børn selvtillid, selvværd, og det er socialt inkluderende, hvis man vælger nogle aktiviteter, hvor børnene trives og har et forløb, de oplever som inkluderende,” sagde Jens Bangsbo umiddelbart efter konferencens afslutning i Snekkersten.
Blandt konklusionerne var:
- Fysisk aktivitet før, under og efter skole fremmer børn og unges præstation i skolen.
- Når der tages tid fra boglig undervisning til fordel for fysisk aktivitet, har det vist sig ikke at være på bekostning af børn og unges præstation i skolen.
- ”Positive youth development (PYD)”-programmer, bestående af fysisk aktivitet med et planlagt pensum og bevidst træning, er effektive til at fremme sociale og emotionelle færdigheder og værdier som respekt og socialt ansvar hos børn og unge.
- Social inklusion kan fremmes ved at tilbyde adgang til fysisk aktivitet og ligeværdige muligheder for deltagelse uanset børn og unges forudsætninger.
Af listen med de 21 konsensus-statements fremgår også konkrete udsagn om den fysiologiske effekt af fysisk aktivitet i relation til bl.a. livsstilssygdomme blandt børn og unge. Der fremgår desuden en række anbefalinger.
”I forhold til hvad man har hørt før påpeges nu, at ikke alene kondition, men også muskelstyrke er centralt for sundhed også senere hen i livet. Det synes jeg er en central ny ting, som er kommet med,” siger Karsten Froberg, lektor ved Institut for Idræt og Biomekanik ved SDU, som var blandt de 25 forskere, der deltog i konferencen.
Fokus på konkrete forslag til fysisk aktivitet
I 2011 blev afholdt en tilsvarende konference, hvor det bl.a. blev slået fast, at fysisk aktivitet har positiv indflydelse på børns indlæring. Denne konference forsøgte at indkredse effekten af fysisk aktivitet på indlæringen mere præcist i forhold til forrige konference.
”Hvor der bare sådan mere eller mindre bredt stod formuleret, at fysisk aktivitet er godt for læringen, så er der nogle specifikationer med, som de ikke havde på det tidspunkt. Altså for eksempel ved vi i dag, at cardio-fitness er fremmende for hjernestrukturer og den kognitive funktion,” siger Thomas Skovgaard, lektor ved SDU, Institut for Idræt og Biomekanik ved forskningsenheden ’Bevægelse, Kultur og Samfund’.
I samarbejde med idrætsorganisationerne, Dansk Skoleidræt og en række andre aktører afholder Center for Holdspil to seminarer i løbet af april og maj for at formidle og diskutere, hvordan resultaterne kan implementeres i praksis.
Læs mere
Se pressemeddelelse fra Center for Holdspil og Sundhed, Københavns Universitet