Ny viden om samarbejde mellem skoler og foreninger
Center for Ungdomsstudier (CUR) har samlet de første erfaringer med implementeringen af skolereformen og den såkaldte ’åbne skole’, hvor skolerne skal åbne sig mod det omkringliggende lokalområde gennem samarbejde med eksempelvis erhvervs-, kultur- og foreningsliv.
Det sker i videns- og inspirationskataloget ’Det giver nok ikke nogen mening at sidde og vente på, at skolen ringer!’. Udgivelsen samler op på den foreløbige viden, der er indsamlet (se boks til højre), og kommer med en række konkrete eksempler på, hvordan samarbejde mellem skoler og foreninger kan udfolde sig i praksis.
Fra eventsamarbejde til længerevarende forløb
Videns- og inspirationskatalogets eksempler på relationer mellem skoler og foreninger spænder fra samarbejde om længere undervisningsforløb til en enkelt undervisningsgang.
Den mest benyttede form for samarbejde er det, udgivelsen betegner som eventsamarbejde, som omfatter seks ud af ti samarbejdsrelationer i CUR’s undersøgelse. Her er tale om korte forløb med eksempelvis introduktion til aktiviteter, idrætsdage eller foreningsbesøg, som oftest består af en enkelt undervisningsgang med en idræt.
Foreningerne står oftest for hele tilrettelæggelsen af undervisningen uden inddragelse af lærere i forbindelse med de korte undervisningsforløb. Lærernes erfaring med eventsamarbejde viser, at denne type af foreningssamarbejde kan være en god teambulding- eller trivselsaktivitet, f.eks. hvis aktiviteterne er med til at rykke ved de eksisterende hierarkier i klassen og udvider elevernes såkaldte ’comfort zone’ i forhold til bevægelse.
Derudover er der erfaringer med længerevarende undervisningsforløb, der spænder fra forløb med flere undervisningsgange med samme aktivitet over tilbud om idrætsaktiviteter i regi af SFO’en til forløb, hvor idrætsaktiviteten er afsæt for undervisning i andre fag som eksempelvis matematik, fysik eller engelsk.
Mange af de længere forløb er kendetegnet ved, at de bygger på et tættere samarbejde mellem lærere og foreningsfolk, der gør det muligt for begge parter at sætte deres kompetencer i spil: Foreningspersonerne med deres idrætsekspertise og lærere og pædagoger som eksperter i at håndtere pædagogiske spørgsmål, læringsmål mv.
En gennemgående udfordring for mange foreninger i forbindelse med de længere forløb er dog, at mange foreningsfrivillige har svært ved at få fri til undervisning over en længere periode, mens eventsamarbejder ofte er lettere at organisere.
Testforeninger søges
Udgivelsen er en del af udviklingsprojektet ’Skole og foreningsliv i bevægelse’, som CUR står for i samarbejde med Danmarks Idrætsforbund og DGI med støtte fra Nordea-fonden. Det næste skridt i projektet bliver at igangsætte forløb i 20 foreninger, hvor foreningerne skal fungere som idrætspædagogiske udviklingslaboratorier.
Målet er at afprøve forskellige modeller for samarbejde foreninger og skoler imellem, der kan fungere som inspiration for andre.
CUR opfordrer derfor interesserede foreninger til at melde sig til et forløb, foreningerne udvikler i samarbejde med en ekstern konsulent, som også står til rådighed for rådgivning under projektperioden.