Intelligent Marking: Robot overtager opstregningen
Idrættens Innovatører
30.11.2015
Af Martin HedalEt handelsskoleprojekt om effektiv opstregning af fodboldbaner har på et år udviklet sig til et iværksættereventyr for to nordjyske kammerater. Andreas Ydesen på 22 og Anders Ulrik Sørensen på 20 fik uafhængigt af hinanden ideen til en robot, der kunne strege fodboldbaner op, gik sammen om at skabe et koncept og endte i finalen ved Danmarksmesterskabet i Entreprenørskab.
"Vi fik så god feedback fra mange prominente erhvervsfolk, at vi tænkte, det var for godt til at lade ligge. Så vi gjorde studiet færdigt, sagde vores jobs op, gik fuld tid på Intelligent Marking og fandt en investor," fortæller Anders Ulrik Sørensen.
Intelligent Marking har taget patent på robotløsningen og skabt et tæt samarbejde med robotvirksomheden Conpleks Innovation, som har udviklet den tekniske løsning.
Klubber og kommuner skal spare millioner
Den intelligente opstregningsrobot er tænkt som langt mere end en sjov gps-gimmick. Forretningsmodellen bygger på langsigtet tænkning i kommuner og fodboldklubber, der ifølge Anders Ulrik Sørensen sparer mange timer med kridtmaskinen og mindsker mængden af maling betydeligt. Derudover er der en sidegevinst for fodboldspillerne, da robotten rammer præcist:
"Vi har lavet tests, hvor vi har kørt den samme bane fire gange over tre uger, og du kan ikke se, at den er malet op flere gange, fordi det er så præcist. Det tager 30 minutter at male en fodboldbane op. Normalt vil en førsteopstregning tage fire timer pr. bane. Derudover laver man ca. 36 genopstregninger på et år. Det koster millioner og ofte mange frivillige timer i en kommune med fx 250 baner," siger Anders Ulrik Sørensen.
Han understreger samtidig, at en kommune eller stor klub vil spare mange tusinde liter maling på et år, da man normalt bruger 10-25 liter maling på en bane, mens en opstregning med Intelligent Marking anvender 1,5 liter. Prisen i Danmark er 150.000 kr., og Intelligtent Marking har i den helt spæde salgsopstart solgt syv robotter.
Flere lande - flere idrætsgrene
Ambitionerne for Intelligent Marking rækker langt ud over landets grænser. Der er ingen direkte konkurrenter på verdensmarkedet, og den nordjyske iværksættervirksomhed er på vej ud i 35 lande via den britiske malingproducent Linemark UK.
"Vi er de første i verden til at komme med en fuldautomatisk løsning. Normalt ville man tro, at det var de store virksomheder i branchen, der kom med noget. Der har også været nogle, der har arbejdet på det, men det har været en teknisk stor udfordring, og Danmark har bare nogle dygtige ingeniører," siger Anders Ulrik Sørensen.
Det stopper dog ikke ved fodboldbaner. På sigt vil Intelligent Marking gå ind i rugbybaner og amerikanske fodboldbaner, og iværksætterne ser med den millimeterpræcise markering også muligheder i bl.a. løbebaner og halvgulve.
"Vi vil være verdens mest brugte Linemarking-brand. Vi er ikke bange for at tænke stort. Vi har fået meget positiv feedback fra alle og har ikke mødt en eneste, der sagde, at det var en dum ide. Folk undrer sig bare over, at der ikke er nogen, der har gjort det før," slutter Anders Ulrik Sørensen.
Mere info
Artiklen om Intelligent Marking er en del af Idan Forum-projektet ’Idrættens Innovatører’, der identificerer, analyserer og formidler historier om aktører, som nytænker idrætten. Læs mere om projektet.
Besøg IntelligentMarking.com