SHFT: Nytænkende digital løbetræner i global satsning
Idrættens Innovatører
Lørdag den 28. november løftede den danske virksomhed SHFT i løbeforretningen Kaiser Sport og Ortopædi sløret for en helt ny type løbecoach efter godt to års hemmeligholdt udviklingsarbejde. SHFT består groft sagt af to enheder, der placeres på foden og brystet, som via bluetooth kommunikerer med en mobilapp. Mobilen modtager en række avancerede data – herunder watt-målinger og 3D-bevægelser – 12.000 gange i sekundet og fungerer via høretelefoner som en løbecoach for løberen. Målet er, at løberen skal løbe mere effektivt og korrekt ved hjælp af instrukserne fra løbecoachen.
SHFT er efter danske forhold en meget stor satsning på idrætsområdet. Virksomheden har 30 ansatte og har ifølge stifter og CEO, Tony Motzfeldt, udvalgt de dygtigste ingeniører og matematikere til projektet:
”Vi er de første, der måler watt på løb. Det er der en årsag til, for det er ikke nemt, og det har været hårdt arbejde. Flere skoproducenter har måtte give op på det. Så vi er først kommet ud af vores hule nu og har aktiviteter i hele verden og en stærk organisation.”
Nødvendigt med amerikansk investor
SHFT har fra begyndelsen haft som mål at blive markedsledende i verden, og det harmonerer ifølge Tony Motzfeldt ikke med det danske investormarked:
”Vi har to business angels fra Goldman Sachs med, og de så potentialet fra begyndelsen. Vi var ude ved danske investorer til at starte med, men man skal til udlandet. Det er lidt trist for den danske økonomi, at de danske investorer tænker for småt og er tilfredse med at sælge til et trecifret millionbeløb. Vi stiler noget højere med det, vi har gang i.”
USA er et meget vigtigt marked for SHFT, og iværksætterne fik direkte respons fra det amerikanske marked på en messestand ved New York Marathon først i november:
”Det var meget vigtigt for os at prøve det af i USA med 100.000 gæster på messen – også for at få en fornemmelse af, om det gav mening i folks bevidsthed. Norden har en meget teknisk og lidt nørdet tilgang til løb generelt, så mange store løbevirksomheder bruger Norden som high level-feedback. Derfor var det en interessant test at komme til USA, og vi kom hjem derfra med 100 pct. ro i maven. For det første er de såkaldte ’wearables’ det helt rigtige at beskæftige sig med netop nu, og for det andet er vi langt foran de andre,” fortæller global salgschef i SHFT, Jacob Gliese.
Har fravalgt puls
SHFT har anvendt videnskabelige metoder i ambitionen om at skabe den optimale digitale løbetræner tilpasset det enkelte individ. Det har blandt andet betydet et fravalg af en pulsmåler, som ifølge SHFT er et upræcist og irrelevant mål:
”For os er puls ikke korrekt nok. Det ændrer sig fra dag til dag og fra træning til træning. Der er heller ikke mange eliteløbere, der arbejder med puls. Vi oversætter i stedet en masse nørdede data, som den almindelige løber ikke skal tage stilling til, til brugbar menneskelig coaching. Det er som en pædagogisk løbetræner, der løber ved siden af dig og siger: Hey, prøv lige at læne dig lidt fremover, prøv at lande lidt længere fremme på foden, prøv at øge skridtfrekvensen osv.,” siger Jacob Gliese.
SHFT koster 2.000 kr. i butikkerne og er tænkt til et bredt segment lige fra inkarnerede løbere til førstegangsløbere. Den tager udgangspunkt i det niveau, man har, når man køber den, og på sigt bygger folkene bag SHFT motivationselementer ind, så løberen også kan få små påmindelser og øvelser uden for træningen. Det er dog blot en af udviklingsplanerne for SHFT i de kommende års kamp for at erobre verdensmarkedet.
Mere info
Artiklen om SHFT er en del af Idan Forum-projektet ’Idrættens Innovatører’, der identificerer, analyserer og formidler historier om aktører, som nytænker idrætten. Læs mere om projektet.