Fitnesss og idræt scorer højt på forbrugertilfredshed

Foto: Nwardez/Flickr

Foto: Nwardes/Flickr

09.01.2015

Af Ditte Toft
Fitnesscentre og idrætsklubber er med i top, når man sammenligner dem med en lang række andre produkt- og servicemarkeder i Danmark, viser en undersøgelse fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Målt på forbrugernes oplevelse af en lang række produkter og services på det danske marked ligger markedet for fitness og idrætsklubber med helt fremme, når det gælder forbrugertilfredshed.

En rapport fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, der sammenligner 50 danske markedsområder, placerer fitness og idrætsklubber på en tredjeplads, kun overgået af markederne for kultur og underholdning samt benzin og diesel.

I bunden finder man markeder som banker og tv-abonnementer.

Undersøgelsen måler på tre forskellige parametre af forbrugeroplevelsen: Tillid, gennemsigtighed og opfyldelse af forventning. På alle tre parametre ligger markedet for fitness og idrætsklubber højt placeret, men i særlig grad oplever forbrugerne at få opfyldt deres forventninger.

Markeder for serviceydelser, som fitnesscentre og idrætsklubber ligger inden for, scorer generelt lavere i undersøgelsen end markeder, der sælger mere konkrete produkter, forbrugerne umiddelbart kan forholde sig til. Men netop fitness og idrætsklubber ligger sammen med underholdning og kultur meget højt.

Danmark ligger godt internationalt
Rapporten laver en forsigtig sammenligning med ni andre europæiske lande (Sverige, Finland, Tyskland, Storbritannien, Holland, Frankrig, Italien, Norge og Belgien) og konkluderer, at de danske forbrugere vurderer fitness og idrætsklubber højere end de øvrige lande.

Det gælder på alle tre tre målte parametre, men især opfyldelsen af forventninger ligger højere i forhold til gennemsnittet fra de ni andre lande.

Undersøgelsen har ligeledes set nærmere på forbrugernes oplevelse af udbuddet på de forskellige markeder og på muligheden for at skifte udbyder.

Resultaterne viser, at mens fitness og idrætsklubber ligger langt nede på listen i vurderingen af udbud sammenlignet med de øvrige danske markedsområder, ligger de til gengæld med helt i top, når det gælder muligheden for at skifte udbyder. Det gælder også i en sammenligning med de øvrige ni lande. 

Læs mere

 
 

Undersøgelsen bygger på data fra en forbrugersurvey, der er gennemført af EU-Kommissionen, mens Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har stået for bearbejdningen af de danske data.

Læs hele Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens rapport ’Forbrugerforholdsindekset for 50 danske markeder 2014’ 
Kommentar

* påkrævet felt

*
*
*
Hvad er 5 gange 2?
*


Retningslinjer:
Du er meget velkommen til at kommentere denne artikel. Idrættens Analyseinstitut forbeholder sig dog ret til at afvise kommentarer, som ikke holder sig inden for emnet eller overskrider grænserne for god debattone.

Anvendelse af cookies

Idrættens Analyseinstituts hjemmesider bruger cookies for bl.a. at kunne skabe en brugervenlig og overskuelig hjemmeside. Brugen af cookies giver bl.a. informationer om, hvordan hjemmesiden bliver brugt, eller de understøtter særlige funktioner som Twitter-feeds.


Hvis du benytter siderne, accepterer du dette. Vil du vide mere om vores brug af cookies og personrelaterede data klik her.