Bør fitness-sektoren spille en større rolle?
Et enigt Folketing fastslog i forårets stemmeaftale, at foreningsidrætten er det bærende element i den danske idrætspolitik, og parterne bakkede samtidig op om DIF og DGI’s fælles Vision 25-50-75, som skal aktivere flere danskere både i og uden for foreningslivet.
Paradoksalt nok er den kommercielle fitness-sektor i Danmark den måske største leverandør af nye idrætsaktive til DIF/DGI-visionen. Alene i det seneste år har fitnesskæden Fitness World skaffet 100.000 nye medlemmer, hvilket langt overgår frugterne af DIF/DGI’s ambitiøse satsning på udviklingsprojekter for voksne motionister i samme periode.
Det er sådanne forhold, der får Idrættens Analyseinstitut til at invitere den kommercielle fitness-sektor inden for som en mere ligeværdig debatpartner på konferencen ’Idrættens største udfordringer IV’ i Vejen Idrætscenter den 24.-26. november. Hvorfor ikke også diskutere de rammevilkår, der gælder for de senere års mest fremgangsrige idrætsleverandør i Danmark, i et idrætspolitisk forum.
Tæt på fitness-sektorens vindere
Fitness-branchens konstante søgen efter produktudvikling og nye kundesegmenter kommer i fokus i et af konferencens hovedoplæg ved hollænderen Herman Rutgers, der som medlem af bestyrelsen i European Health & Fitness Association og privat konsulent for branchen har et meget godt blik for de kæder og koncepter, der vinder og taber på det aktuelle europæiske fitnessmarked.
Herman Rutgers optræden tirsdag, den 25. november suppleres allerede dagen før af en session, hvor branchedirektør Morten Brustad fra Dansk Fitness & Helse Organiation og hans norske kollega Anne Thidemann fra brancheorganisationen Virke Trening drøfter fitness-sektoren og dens samfundsansvar. Er fitness-sektoren moden til at dokumentere sig selv og sine kvaliteter mere og tage ansvar for nye grupper af danskere, hvis branchen får bedre rammebetingelser?
I Norge er branchen på få år vokset til dobbelt størrelse af foreningslivet i forhold til den voksne målgruppe, men på regeringskontorerne er det fortsat idrætsorganisationerne, der dominerer det norske idrætsbillede totalt. Hvor længe kan det forhold blive ved, hvis idrætssektoren skal leve op til sine idealer om mangfoldighed og initiativ fra neden?
Også fitness-branchens rolle på det hastigt voksende yoga-marked kommer til debat på konferencen, ligesom en særlig session den 26. november sætter fokus på kvaliteten i fitnesscentre kontra foreningslivet.
Er fitness og forening to størrelser, der supplerer hinanden og trives side om side? Kan fitness-sektorens kvalitet holde til et nærmere tjek trods branchens succes i de senere år? Diskussionen står mellem en af branchens pionerer, redaktør Steen Broford fra Fitnews, ejeren af det private fitness-center Aerobicgården, Tim Hoel, og forskningsansvarlig hos Danmarks Idrætsforbund, Kasper Lund Kirkegaard, der tidligere har forsket intenst i fitness-sektorens historie og grundlag.
...og mon ikke dette fitnessopsving falder igen?