Ny aftale skal forbedre Superligaens konkurrenceevne

Foto: Cola21/Flickr

Foto: Cola21/Flickr

02.07.2014

Af Ditte Toft
Divisionsforeningen har for første gang indgået en seksårig aftale om liverettighederne til Superligaen, Nordic Bet Ligaen og DBU Pokalen. Konkurrencen fra store internationale ligaer og turneringer begrunder den langsigtede aftale, der skal give mulighed for at udvikle det danske fodboldprodukt.

Artiklen er opdateret den 14. august 2014.

De to tv-selskaber MTG og SBS Discovery har sikret sig rettighederne til Superligaen, Nordic Bet Ligaen (1. division) og DBU Pokalen fra 2015-2021. Den seksårige aftale for dansk klubfodbold er historisk, fordi det er første gang, der bliver lavet en så lang aftale for fodboldrettighederne herhjemme.

Den lange aftale kommer i kølvandet på Konkurrencerådets afgørelse tidligere i 2014, der gav mulighed for, at Divisionsforeningen for første gang kunne forhandle en seksårig aftale frem for aftaler på de hidtidige maksimalt tre år – dog med et krav om, at rettighederne i en seksårig aftale ikke må ligge alene på én medieudbyder.

Målet for Divisionsforeningen og de to medieselskaber bliver sammen at skabe et stærkere fodboldprodukt, der kan konkurrere med det store udbud af international fodbold på dansk tv.

Premier League og Champions League presser Superligaen
Risikoen for en uligevægtig konkurrencemæssig situation på det danske tv-fodboldmarked spillede bl.a. ind på Konkurrencerådets afgørelse om muligheden for længere aftaler. Til det internationale magasin med fokus tv-sport, TV Sports Markets, forklarer kontorchef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Søren Bo Rasmussen, at der med en treårig aftale var stor risiko for, at MTG ville komme til at sidde massivt på størstedelen af fodboldrettighederne på tv i Danmark, der ud over Superligaen ville tælle rettigheder til Champions League og Premier League, og dermed skabe en ulige konkurrencemæssig situation på det danske tv-fodboldmarkedet.

Men også den særlige konkurrencemæssige situation, hvor dansk fodbold på tv ligger i skarp konkurrence med internationale ligaer og turneringer som Premier League og Champions League og kæmper om seernes interesse, lå til grund for Konkurrencerådets beslutning om at tillade lange aftaler på seks år for dansk klubfodbold.

Så selvom tv traditionelt er beskrevet som en vigtig drivkraft i kommercialiseringen og professionaliseringen af topfodbolden nationalt og internationalt, er situationen, at der med det store udbud af tv-fodbold reelt er konkurrence om seerne mellem fodboldens forskellige ligaer.

En nylig offentliggjort undersøgelse fra Norge understøtter dette. Her mærker klubberne rundt på de norske stadioner, at tilslutningen er dalende, og at færre besøger stadion. Samtidig viser undersøgelsen, at fans med stærk klubtilknytning er mere tilbøjelige til at følge hold på stadion, mens fans med stor international interesse har mindre tendens til at opsøge norsk livefodbold.

Udviklingen af produktet omkring Superligaen og dansk klubfodbold kan derfor have vital betydning for at sikre et stærkt brand og opbakning på længere sigt. Det skal opretholde tilskuerinteressen på stadion, der er med til at skabe god stemning på stadion, og samtidig styrke tv-produktet og dermed værdien af medierettighederne for såvel rettighedshaverne som fodboldklubberne.

Bedre økonomisk aftale
Parterne i den nye aftale for klubfodbolden går stille med dørene om den præcise pris for rettighederne, men Divisionsforeningens direktør, Claus Thomsen, fortalte på et pressemøde i forbindelse med offentliggørelsen af aftalen den 26. juni, at den nuværende aftale for dansk klubfodbold er bedre end de tidligere

Ifølge TV Sports Markets ligger den nye aftale på 400 mio. kr. årligt for rettighederne i perioden 2015/2016 til 2020/2021, i alt et beløb på 2,4 mia. kr. for den samlede rettighedsperiode. Dette er en væsentlig stigning fra seneste aftale, hvor prisen også var hemmeligholdt, men hvor TV Sports Markets vurderer, at prisen lå på 367 mio. kr. årligt.

Stigningen tyder på, at prisudviklingen på de danske fodboldrettigheder igen er på vej opad, efter at prisen kun steg en smule mellem de seneste to aftaler (2009-2012 og 2012-2015) fra 354 mio. kr. årligt til 367 mio. kr. årligt.

Til sammenligning lå prisen for fodboldrettigheder for perioden 1990-1995 i omegnen af 15 mio. kr. årligt, i perioden 1998-2002 i omegnen af 55 mio. kr. årligt og i 2002-2006 på cirka 80 mio. kr. årligt.

TV Sports Markets peger på, at en længerevarende aftale for rettighederne, der kunne skabe lidt mere konkurrence på markedet, var nødvendig, for at Divisionsforeningen har kunnet sikre sig en øgning i rettighedsprisen.

MTG og SBS Discovery sidder tungt på fodbold
I forlængelse af aftalen om dansk klubfodbold har SBS Discovery fået forkøbsret på de to Bonnier-ejede tv-kanaler Canal 8 og 9, som i den nuværende aftale sender en række danske kampe, og hvor selskabet også forventer at lægge sine Superligakampe.

Tilsammen sidder SBS Discovery og MTG nu tungt på visningen af fodbold i Danmark. Ud over den kommende aftale om dansk klubfodbold har SBS Discovery rettigheder til kvalifikationskampene til EM 2016 og VM 2018, inklusive det danske landsholds kampe, Europa League og spansk fodbold. MTG sidder derimod på rettighederne til Champions League og de primære rettigheder til Premier League.

Kommentar

* påkrævet felt

*
*
*
Hvad er 5 gange 2?
*


Retningslinjer:
Du er meget velkommen til at kommentere denne artikel. Idrættens Analyseinstitut forbeholder sig dog ret til at afvise kommentarer, som ikke holder sig inden for emnet eller overskrider grænserne for god debattone.

Anvendelse af cookies

Idrættens Analyseinstituts hjemmesider bruger cookies for bl.a. at kunne skabe en brugervenlig og overskuelig hjemmeside. Brugen af cookies giver bl.a. informationer om, hvordan hjemmesiden bliver brugt, eller de understøtter særlige funktioner som Twitter-feeds.


Hvis du benytter siderne, accepterer du dette. Vil du vide mere om vores brug af cookies og personrelaterede data klik her.